Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Gyerekek fejlesztése (Read 26006 times)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
« Reply #45 on: 2021.December.07. 23:23:17 »
A basic-es bombázós játékhoz kedvet kapot mert látta, hogy kétszer egymás után nyertem. Sajnos ő nekicsapódott a magas háznak, és elment a kedve a 2. Próbálkozás után.
Remélem, a továbbfejlesztett változattal játszottatok, ahol színesek a házak. :D
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Dr.OG

  • Global Moderator
  • EP lover
  • *
  • Posts: 771
  • Country: hu
  • dr.
Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
« Reply #46 on: 2021.December.08. 06:05:22 »
Úgy látszik, a fejlődéslélektant új oldalról sikerül megközelíteni: A különféle számítógépes játékokkal mérjük a fejlettségi szintet. (Illetve adott fejlettségi szinthez ajánlunk adott játéktípust.) Arra is figyelni kell, hogy a finommotorikus mozgás képessége nem csak a ceruza, hanem a joystick használatában is döntő. :D
Valószínűleg abból is lehetne disszertációt írni, hogy adott személyiségű felnőtt embereknek miért ez és az a típusú játék jön be, és más játék miért nem jön be, illetve mi lehet az oka, ha valaki szinte egyáltalán nem játszik számítógépen, más miért igen, stb. De itt biztos rengeteg tényezőt figyelembe kell venni, pl. a játék lehet önmegvalósítási kísérlet is, vagy éppen a nem tud mit kezdeni magával az ember című jelenségből kimenekülni próbálás, vagy esetleg a korábbi szülői tiltás ellenére most csak azért is játszani fogok, stb.

Biztos voltak már tanulmányok, kísérletek a számítógépes játékokkal játszás pszichológiai vonatkozásairól.
Ezekkel a kérdésekkel Mérő László sokat foglalkozott, jó pár könyve jelent meg, ezek a legjobbak kognitív pszichológia témában. Az Észjárásokat és a Mindenki másképp egyformát ajánlom első körben, vagy ha inkább beszélgetést hallgatnál tőle, itt egy régebbi podcast: https://iddqd.blog.hu/2017/04/23/checkpoint_3x07_mero_laszlo_jatekai Én is terveztem előadni hasonló témában az MPT-n (Magyar Pszichiátriai Társaság vándorgyűlése), kicsit másképp: pont a Boulder Dash kapcsán, amit pár ex-szovjet platformon is volt szerencsém kipróbálni (Vektor-06C, Elektronika BK-0011M). Ezek közös jellemzője, hogy csak egy képernyőnyi a pálya, időlimit nincs. Nem kell kijáratot sem keresni, amint megvan az összes gyémánt, továbbjutsz. Emellé 50 élettel indulsz. Könnyűnek hangzik, nem? Annak hangzik, de nem az! Már az első szintről alig bírsz továbbjutni (itt nyoma sincs a klasszikus verzióból ismert "nagymama-pályának"), ráadásul a fizika is más, itt simán rád esik a kő, ha a szélén hagytad... A pontokat sem szórja a program: a 12. pályán már kimondottan szép teljesítmények számít, ha 1000 pont fölött jársz. Ja, és ezt csak akkor mutatja meg, ha meghalsz, vagy továbbjutsz a következőre. Kb. mint a szocializmus: elsőre idillinek tűnik, de kipróbálva kifejezetten szivatós... Pár screenshot-ot csatolok illusztrációként.
Quote
Az ember játékstílusából is lehet a személyiségre következtetni valamennyire. Én pl. a stratégiai játékokkal szeretek elszöszmötölni, és amikor már tiszta a terep, sok erőforrást összegyűjtve odapörkölni az ellenségnek, más meg már a kis erőforrással is igyekszik minél előbb kicsinálni az ellenséget.
Meg az is érdekes, hogy valaki kidobja dühében a számítógépet az ablakon, amikor az ellenség elfoglalja a területét, más meg csak nevet rajta.
Pl. Dune II esetén én is az "alapos felkészülés" stratégiáját szoktam alkalmazni, ami az első pár szinten hatékony, de a vége felé már nem (az utolsó 2 pályát nem is tudtam végigtolni még Harkonnenekkel sem, pedig ők a legerősebbek).
Quote
Én őszintén szólva idegenkedek attól, hogy már akár 4 évesen ennyire a számítógép világával ismertessük meg a gyereket, de ez csak szubjektív véleményem, lehet, hogy ez hasznos és jól tudja fejleszteni a különböző készségeit.
A mai gyerekek többsége már 2-3 évesen az érintőképernyős mobilokat/tabletet nyomogatja. Persze ez nem biztos, hogy jó, erről is van pár könyv, Tari Annamária több köteten át, behatóan foglalkozik a jelenséggel.
« Last Edit: 2021.December.09. 05:40:22 by Dr.OG »
ÉN ekelek, TE keregsz, Ő gyeleg,
MI ákolunk, TI vornyáztok, ŐK lendeznek.

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1482
  • Country: hu
Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
« Reply #47 on: 2021.December.08. 11:36:27 »
Dr. OG!

 Köszönöm amit írtál.
 Reagálnál esetleg az én írásomra is, szívesen meghallgatnám a gondolataidat.

Offline Dr.OG

  • Global Moderator
  • EP lover
  • *
  • Posts: 771
  • Country: hu
  • dr.
Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
« Reply #48 on: 2021.December.08. 17:43:17 »
Dr. OG!

Köszönöm amit írtál.
Reagálnál esetleg az én írásomra is, szívesen meghallgatnám a gondolataidat.
Igazából sokat nem tudok hozzászólni, a gyermekpszichiátria külön diszciplina. Én meg régen megfogadtam, hogy nem adok senkinek nevelési tanácsokat, hiszen messze nem biztos az sem, hogy én jól csinálom. Általában az mindig a legokosabb ebben a témában, akinek nincs saját gyermeke (lásd Csernus Imre, aki több könyvet is írt a nevelésről). Nekem van 3 gyerekem, de ők kevésbé fogékonyak a digitális technológiára. Iskolás korukig nem is nagyon érdekelte őket, ha mégis, inkább passzívan (Youtube-on néztek mesét időnként). Pedig lenne rá lehetőség bőven. Persze mikor családi összejövetelre előveszem valamelyik különlegesebb gépemet, akkor mindenki egyszerre akar játszani, de amint távoznak a vendégek, rögtön alábbhagy a lelkesedés. Szerintem el nem rontod a gyereket azzal, ha lehetőséget adsz neki játszani, főleg, ha érdekli. Erőltetni viszont nem érdemes. A másik véglet is kerülendő: üvegbura alatt nem lehet tartani a gyerkőcöt, legkésőbb a közösségben úgyis megismeri ezeket a technológiákat. Mondjuk nálam a nagylányomnak is csak felsősként lett mobilja, de SIM-kártya nincs benne, így is állandóan Messengerezik a barátnőivel.
Ha van valami konkrét kérdésed, arra megpróbálok válaszolni, de nagyjából ennyit tudok elmondani a témáról.
ÉN ekelek, TE keregsz, Ő gyeleg,
MI ákolunk, TI vornyáztok, ŐK lendeznek.

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7218
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
« Reply #49 on: 2021.December.17. 09:21:38 »
Külső joyra cserélt irányok a Batmanben

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1482
  • Country: hu
Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
« Reply #50 on: 2021.December.17. 22:19:58 »
Nagyon köszönöm!

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1482
  • Country: hu
Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
« Reply #51 on: 2021.December.24. 01:06:44 »
A lányom (4 éves) egész jól belejött a Sorcerybe. Sokat dobott rajta, hogy amikor a feleségem bejött a szobába, és kértem hogy játszon, a gyerek mondta neki merre kell menni. "Ott a csillag anya, vedd fel, varázsold el őket!"

 Gyerekkoromban a bátyám sokat játszott a Barbarian kardos játékkal. Nekem anno nagyon tetszett, hogy le lehet vágni az ellenfél fejét. Béna voltam a gép mindig legyőzött, nem volt érdekes.
 A lányom meglátta és játszani akart velem. Szerencsére a Barbarian két külső joystickkal játszható, és van is kettő. Nagyon lenyűgözte őt (ahogyan gyerekként engem is) hogy le lehet vágni a másik fejét, és aztán a kis valami ami kiviszi a képről a testet jól bele is rúg a leesett fejbe.
 Lényeg, hogy másnap már kérte, hogy játszunk vele. Eddig ilyen nem volt, hogy ő kér játékot, én szoktam hívni játszani.
 Így pár hét után már egészen jól viseli, ha a Chuckegg tojásgyűjtő játékban a libára talál és elveszti egy életét. A Batmanban az ellenfelektől még továbbra is fél, ezért azt hanyagoljuk.
 Azt hiszem az International Karate játékot is ki fogjuk próbálni, ha jól emlékszem azt is lehet ketten játszani.

 Visszagondolva nálam is úgy volt, hogy az Enterprise játék repertoárjából mindig különböző játékok voltak kedvesek a különböző életkorban.
 Unikum és Sorcery volt az alap kisgyermek korban. Unikumra akkor még nem fejtörőként tekintettem, hanem a pályaszerkesztő léte miatt csalással mindig sikerült megoldani a pályát. Ha máshogy nem, akkor próbálkozással.

Offline Dr.OG

  • Global Moderator
  • EP lover
  • *
  • Posts: 771
  • Country: hu
  • dr.
Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
« Reply #52 on: 2021.December.24. 06:14:29 »
Szerencsére ezek a régi játékok még viccesen, szimbolikusan ábrázolják az erőszakot, nem fröcsög a vér stb..., inkább olyan, mint a Tom & Jerryben.
ÉN ekelek, TE keregsz, Ő gyeleg,
MI ákolunk, TI vornyáztok, ŐK lendeznek.

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1482
  • Country: hu
Re: Gyerekek fejlesztése
« Reply #53 on: 2024.September.15. 23:16:39 »
Rossz az idő. Bent kell kuksolni. Bekapcsoltuk az EP-t. Nagyobbik lányom 6, most kezdte a sulit, az eggyel kisebb pedig 4 éves. Hétvégén Kis bemelegítésnek Sorcery-vel kezdtünk. Szeretik nagyon. Aztán kezembe akadt a kazi amin az első játék a Bruce Lee. Nagyon szeretik a kétjátékos módot. Ahogy az egyikük Bruce Lee a másik meg a Macitestű (mi így hívjuk). Általában nem egymást püfölik, hanem segítenek egymásnak. Nagyon tetszik amikor a kisebbik azt mondja a nagynak "Johanna gyere ide mögém, majd megvédelek." Nyilván a nagyot nem kell védeni, de a kicsi fontosnak érzi magát. Persze aztán amikor jön egy repülőrugás és a másikat eltalálja, akkor megbocsátanak egymásnak.
 Ma aztán a kisebbikkel volt egy kis Bombjack bemelegítésnek, aztán elkezdtünk játszani a Slightly magic-kel. Nagyon kitartóan próbálkozott végugugrálni az ablakpárkányokon a szellemekig, de sajnos mindig valahol leesett. Aztán a nagyobbik átvette, és (örökélettel) végigmentünk. Nagyon szeret halacska lenni a játékban, és madárrá is szeret változni. Ez igazán jó játék kicsiknek, csak ugye olvasni kell tudni, kell apa segítsége.
 Kipróbáltunk aztán néhány játékot. A Test Drive 2 előkerült, de a Race Ace után előbbi irányítása nagyon nehéz volt. Volt még néhány próbálkozás, pl a Rambo is. Felismertem a Beach head menüjét.
 Végül előkerült a Renegade, és láttam, hogy a 6 évesem mennyire imádja püfölni a bandát. Aztán betöltöttem a Target Renegade játékot mert azt ketten is lehet játszani. Először simán, 3 élettel, de aztán a rövid idő és egyéb gyakori elhalálozások miatt, betöltöttem az örökéletes változatot. A gyerek nagyon boldogan gyepálta az ellenségeket. Nagyon tetszett neki a 2. Szinten az izompacsirta női verőlegények, meg amikor a 3. Vagy 4. Szinten kutyák jöttek, és fel lehetett őket rúgni. Az utolsó szinten a kopasz rosszfiúkkal nagyon megszenvedtünk, de legyőztünk mindenkit. Olyan jó volt együtt játszani, hogy egyből újrakezdtük, de aztán kiderünt, hogy az első szinten már mindenki erősebb lett, így nem jutottunk messzire, abbahagytuk.
 Azon gondolkoztam, hogy több multiplayer játék kellett volna az EP-re mert nagyon jó látni a gyerkőcöket együtt játszani, és nekem is jó volt.
« Last Edit: 2024.September.15. 23:26:45 by Tuby128 »

Offline Dr.OG

  • Global Moderator
  • EP lover
  • *
  • Posts: 771
  • Country: hu
  • dr.
Re: Gyerekek fejlesztése
« Reply #54 on: 2024.September.16. 06:16:53 »
Szerintem gyerekekkel a Boulder Dash is élvezetes, bár azt egyszerre csak egy személy játszhatja. Viszont cserébe nem túl nehéz (legalábbis az elején), és a magasabb pályákon legalább ugyanannyira logikai, mint ügyességi.
Ha ketten tolná(to)k egyszerre, akkor Geco kiváló Wizard of Wor átiratát is ajánlom.
Bár szintén Geconak és Judge-nak hála, lehet egyszerre (maximum) 4-en is játszani bizonyos játékokat...
Nálunk, ha vendégség van, előbb-utóbb előkerül a Dyna Blaster / Bomberman, sajnos ezek tudomásom szerint EP-n nem elérhetők, de Amigán vagy C64-en kiváló szórakozást nyújtanak nagyobb csapatnak is.
ÉN ekelek, TE keregsz, Ő gyeleg,
MI ákolunk, TI vornyáztok, ŐK lendeznek.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Gyerekek fejlesztése
« Reply #55 on: 2024.September.16. 22:33:30 »
Azon gondolkoztam, hogy több multiplayer játék kellett volna az EP-re
Itt megpróbáltuk összegyűjteni a multiplayer játékokat. Azért van egy jó pár belőlük. Még az UCM-et lehet érdemes megpróbálni egyszerre ketten játszani, egészen felemelő. :D Kéne a legközelebbi klubnapon két fős csoportokat alkotni, és úgy versenyezni, melyik csoport ér el az UCM-mel több pontot.

Volt még valami Light Cycles című játék, meg talán Tron nevű is, amit ketten lehet játszani egymás ellen. És egy hasonló basic játék, a Joe's Snakes.
Nem lenne túl nehéz karakteres képernyőn futó Tron-jellegű játékot írni basicben, akár több játékosra is, Zzzippel lefordítva a sebesség is egész jó lehetne. A Joe's Snakes is ilyen volt, ha megvan még valahol valakinek... A basic-es Dot Collectort sem lenne túl nehéz megcsinálni multiplayer üzemmódúra. De lehet, hogy van multiplayer pacman EP-re, nem emlékszem rá...
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1482
  • Country: hu
Re: Gyerekek fejlesztése
« Reply #56 on: 2024.September.16. 23:37:54 »
UCM=Ultimate Combat Mission
https://www.youtube.com/watch?v=qkGQB15Pivs

Olyan mint a Rambo. Illetve van az Untouchables játékban talán a 4. pálya ami a vasútállomáson játszódik, az is ilyen felülnézetes.
Ezt a fajta felülnézetes lövöldözést mindig nehéznek tartottam, mert a 360 fok körülfordulás fel van osztva 8 részre (fel-le-jobbra-balra illetve mégegyszer srégen ugyanez) és nagyon nehéz így.

 Érdekesség a a fenti videóban, hogy a karakter bal kézzel lő. A másik, hogy az elején hagyja Player 1-et meghalni. Vagy lehet hogy Player 1 és Player 2-t ugyanaz a játékos alakítja, és csak szabadulni akar tőle?

 Szipucsu, én a bombázó játékra gondoltam, hogy két repülő lenne. Amíg az egyik jobbról balra repül, a másik balról jobbra.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Gyerekek fejlesztése
« Reply #57 on: 2024.September.17. 00:00:46 »
Szipucsu, én a bombázó játékra gondoltam, hogy két repülő lenne. Amíg az egyik jobbról balra repül, a másik balról jobbra.
Középen meg összeütköznek? :D
Meg lehetne csinálni, hogy egy sor eltéréssel repülnek egymással szembe. Csak az lenne fura, ha az egyik a másik fölé kerül, és akkor dobja a bombát. Egyik megoldás, ha simán átdobja rajta. Ha két bomba zuhanhatna egyszerre, azt nem tudom, mennyire lenne nehéz megcsinálni. De az is lehetne a poén, hogy akkor is csak egy bomba zuhanhatna, és ha valamelyik játékos dobja a bombát, addig a másik sem bombázhat, így akár ki is lehet tolni egymással.
Vagy két külön videolapon is lehetne két külön táj külön repcsikkel, és összesen csak egy bomba lehetne egyszerre. Nem tudom, ez bomba jó ötlet-e... Hogy így rengeteg szín lehetne a képernyőn, az tuti. Azt hittem, ezt a csontot nem lehet már jobban lerágni. :D Lehet, megcsinálom, ha eljutok addig.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Dr.OG

  • Global Moderator
  • EP lover
  • *
  • Posts: 771
  • Country: hu
  • dr.
Re: Gyerekek fejlesztése
« Reply #58 on: 2024.September.17. 06:23:42 »
Amigán a Deluxe Galaga ilyen kooperatív shooter: a két játékos űrhajója a pálya alján, fentről jön az ellen. A hajók és a lövedékek egymással nem ütköznek, csak az ellenséggel: a baráti egységek simán átmennek egymáson.
ÉN ekelek, TE keregsz, Ő gyeleg,
MI ákolunk, TI vornyáztok, ŐK lendeznek.