Enterprise Forever

:HUN => Játékok => Topic started by: Tuby128 on 2014.March.04. 22:51:31

Title: Gyerekek fejlesztése
Post by: Tuby128 on 2014.March.04. 22:51:31
Kedves Fórumozók!

 Gyermek gondolkodókészségét, problémamegoldó képességét szeretném növelni. Tudom magamról, hogy sokat tanultam az EP-től amikor kicsi voltam, de arra sajnos már nem emlékszem, hogy mely játékok voltak azok, amelyek valamennyire izgalmasak és figyelemfelkeltőek voltak, emellett fejlesztették a gondolkodásomat is.
 Most az Unikumot "nyomjuk ezerrel". Mit javasolnátok még?
 
Nagyon köszönöm a válaszokat előre is!

ui: eszembe jutott, hogy mi kötötte le mindig a figyelmemet, de nem volt semmi haszna: Exolon 1
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Ep128 on 2014.March.04. 23:45:30
Mekkora az a gyerek...? :-)
Pl. stratégiai játék, ahol gondolkodni kell és nekem mindig ász volt, (vagy 5x végig vittem) az a Nato Assault volt. (Tök olyan, mint a hajdani PC -s Dune 2, vagy a Command&Conquer, Red Alert sorozatok...)
De most még több is eszembe jutott, csak egyik nevét sem tudom. :-P Igény esetén max. körbe írom őket. :-D
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2014.March.05. 08:58:14
Sztem a Sorcery is jó, meg kell találni, melyik tárgy mire jó, aztán mindezt megjegyezni is :D
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2014.March.05. 11:32:07
Hogy mekkora a gyerek? kb. 14-16 éves szinten van. Azelőtt nem volt kapcsolata GUI nélküli géppel, ezért tegnap amikor megkértem, hogy segítsen a Basic programsor duplikálásában manuális sorszámozással, egyből az egérhez nyúlt volna.
 A Sorcery szerintem is jó ötlet, majd amikor már jobban megszokja az unikumot, akkor majd megmutatom neki ezt is.
Nekem a Batman jutott még eszembe. Bár ott felnőtt fejjel is meggyűlt a bajom egy-egy pályán.
 Mi van még?
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: szipucsu on 2014.March.05. 12:58:37
A Nether Earth és a Rebelstar nagyon jó még úgy, hogy semmi előismeret, leírás nincs hozzá. Úgy kitalálni a játék kezelését és célját, az volt érdekes!
Highway Encounter?
A Nodes of Yesod is fejleszti valamelyest a gondolkodást. Wriggler... De ehhez már van leírás, úgy már nem ér semmit.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2014.March.05. 13:05:32
Esetleg a Tetris verziók, és Mahjong?
Most jutott eszembe a Movie, igaz, én a 4. szobánál tovább nem jutottam :D , és a Head over Heels.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Z80System on 2014.March.05. 13:40:53
Ááááá sztm. ne kínozd EP -vel ... olyan szuper flash cuccok vannak online a neten ... mindenféle fajta ...

Ez olyan mintha lovaskocsi kezelésére akarnád megtanítani, mert az téged is mennyit fejlesztett ... mostmár autót vezetünk, az még többet fejleszt ...
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2014.March.05. 13:44:44
Quote from: Z80System
Ááááá sztm. ne kínozd EP -vel ... olyan szuper flash cuccok vannak online a neten ... mindenféle fajta ...

Ez olyan mintha lovaskocsi kezelésére akarnád megtanítani, mert az téged is mennyit fejlesztett ... mostmár autót vezetünk, az még többet fejleszt ...
És azok mennyire készségfejlesztők??? Mert a nagyja egykaptafára készült csilli-vili szemét :D
Engem pl csak a Tower Defense-ek kötnek le, abból is kevés.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Z80System on 2014.March.05. 13:58:56
Quote
És azok mennyire készségfejlesztők??? Mert a nagyja egykaptafára készült csilli-vili szemét (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_biggrin.gif)

Mittomen, nem értek én a képességfejlesztéshez, de minden játék fejleszt vmit gondolom. Azt sem tom mekkora a zigóta, akit fejleszteni kell,
de én ezeket szeretem pld., van ezek között egyszerűbb, komplexebb, ügyességibb, gondolkodtatóbb, szeméttől szerintem messze vannak:

http://www.agame.com/game/snail-bob-2
http://www.kongregate.com/games/myplayyard/transmorpher
http://www.rocksolidarcade.com/games/robokill2/
http://www.kongregate.com/games/Vibe13/starmageddon
http://www.onemorelevel.com/game/3d_logic_2
http://www.onemorelevel.com/game/3d_superball
http://www.onemorelevel.com/game/super_saimon
http://www.onemorelevel.com/game/quest_in_the_dark
http://www.recordedamigagames.org/ruff/
http://www.onemorelevel.com/game/charlie_the_duck
http://www.onemorelevel.com/game/bobulous
http://www.onemorelevel.com/game/arcuz
http://www.onemorelevel.com/game/mining_truck
http://www.onemorelevel.com/game/a_draelien_day
http://www.fastgames.com/littlewheel.html
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2014.March.05. 16:25:35
Nincs internet otthon. Sem TV. A szülei másként gondolkodnak a dolgokról, ezért van így. Könyvből azonban sok van. Meg nagy udvar a szaladgálásra, de mégis kell egy kis problémamegoldás ezért tettem fel az EP emut a gépére egyelőre az Unikummal.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2014.March.05. 16:32:58
Quote from: Tuby128
Nincs internet otthon. Sem TV. A szülei másként gondolkodnak a dolgokról, ezért van így. Könyvből azonban sok van. Meg nagy udvar a szaladgálásra, de mégis kell egy kis problémamegoldás ezért tettem fel az EP emut a gépére egyelőre az Unikummal.
A Deflektor jó logikai játék még, tudom off, de régi DOS-os játék a Time Incredible Machine.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Z80System on 2014.March.05. 16:36:15
Kimondottan logikai/táblás játékok vannak a winekben is ugye ... beépítve ...
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2014.March.05. 17:04:25
Aknakereső és passziánsz? Én nem low-budget játékra időtöltés céljából gondoltam.  Z80System, neked van gyereked?
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Lacika on 2014.March.05. 17:20:57
Quote from: geco
Esetleg a Tetris verziók, és Mahjong?
Igen, szerintem a Tetris elég alap. Meg a sakk. Bár az jobb "igaziban"... :oops:
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: szipucsu on 2014.March.05. 18:08:15
Quote from: Tuby128
Aknakereső
A Win-es aknakereső nem létezik EP-re? Ha nem, jó lenne megcsinálni.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: nyuzga on 2014.March.05. 21:26:03
Chip's Challenge (http://www.ep128.hu/Games/Chips_Callenge.htm) Szépen, lassan nehezedő logikai, ügyességi problémákkal.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: szipucsu on 2014.March.05. 21:41:17
És a XXI. században CPC-ről átírt Traffic-ról se feledkezzünk meg!
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Zozosoft on 2014.March.05. 22:00:22
Quote from: szipucsu
És a XXI. században CPC-ről átírt Traffic-ról se feledkezzünk meg!
Ha rossz volt a gyerek, akkor az MSX verziót kapja :twisted:
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2014.March.06. 09:52:26
Quote from: szipucsu
A Win-es aknakereső nem létezik EP-re? Ha nem, jó lenne megcsinálni.
Ha nem is win-es, de van aknakereső EP-re is, Endi programja, a neve most nem jut eszembe :(
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Zozosoft on 2014.March.06. 10:43:11
Passzinászt meg Haluska Laci írt, az megy egérrel is ha van Mészáros féle egérkártya Microsoft egérrel :-)
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: szipucsu on 2014.March.06. 12:29:33
Quote from: geco
Ha nem is win-es, de van aknakereső EP-re is, Endi programja, a neve most nem jut eszembe :(
Tudom, melyik az, de nekem sem jut eszembe a neve... Biztos bonyolult a címe. Azt a címet kellett volna adni neki, hogy Bummm, mindenki emlékezne!
Régen basic-ben próbáltam írni aknakeresőt, de beletört a bicskám. Túl bonyolult volt, hogy az egész területet körbehatárolja, bepásztázza, ahol nincs akna.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2014.March.06. 12:50:31
Eszembe jutott: TNT

Ott a Rotlogic, és tán a Tili-toli, vagy mi a neve is :D
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Zozosoft on 2014.March.06. 13:02:32
Quote from: szipucsu
Azt a címet kellett volna adni neki, hogy Bummm, mindenki emlékezne!
Mindenki egy másik játékra (http://www.youtube.com/watch?v=gVg9myj0Ke8) gondolna, igaz ebből még nincs EP verzió.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: nyuzga on 2014.March.06. 16:23:17
Quote from: Z80System
Mittomen, nem értek én a képességfejlesztéshez, de minden játék fejleszt vmit gondolom. Azt sem tom mekkora a zigóta, akit fejleszteni kell,
de én ezeket szeretem pld., van ezek között egyszerűbb, komplexebb, ügyességibb, gondolkodtatóbb, szeméttől szerintem messze vannak:

http://www.agame.com/game/snail-bob-2
http://www.kongregate.com/games/myplayyard/transmorpher
http://www.rocksolidarcade.com/games/robokill2/
http://www.kongregate.com/games/Vibe13/starmageddon
http://www.onemorelevel.com/game/3d_logic_2
http://www.onemorelevel.com/game/3d_superball
http://www.onemorelevel.com/game/super_saimon
http://www.onemorelevel.com/game/quest_in_the_dark
http://www.recordedamigagames.org/ruff/
http://www.onemorelevel.com/game/charlie_the_duck
http://www.onemorelevel.com/game/bobulous
http://www.onemorelevel.com/game/arcuz
http://www.onemorelevel.com/game/mining_truck
http://www.onemorelevel.com/game/a_draelien_day
http://www.fastgames.com/littlewheel.html
Én most, ezzel játszom. (http://www.jatekstart.com/jatekok/ügyességi-játékok/20140223/blue-box-2) Az első részt már letudtam. :)
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: nyuzga on 2014.March.06. 18:08:08
Quote from: nyuzga
Én most, ezzel játszom. (http://www.jatekstart.com/jatekok/ügyességi-játékok/20140223/blue-box-2) Az első részt már letudtam. :)
Ezt is. :)
[attachthumb=1]
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Z80System on 2014.March.06. 18:11:10
Quote
Ezt is. (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/smiley.gif)

Jol tolod, en mar a 4. pálya körül nehézségekbe ütköztem ...
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: szipucsu on 2014.March.06. 18:21:58
Quote from: Zozosoft
Mindenki egy másik játékra (http://www.youtube.com/watch?v=gVg9myj0Ke8) gondolna, igaz ebből még nincs EP verzió.
MÉG nincs! :D
Nagyon élethű 1988-ban az üvegek himbálózása. Ehhez képest a hangok eléggé gagyik.
Nem zárható ki teljesen, hogy EP-vel csinálták a játékot, csak a "hangfelismerő" lehet rejtély, hogyan működött benne.  Bár biztos meg lehetne csinálni valahogy azt is. Pl. beszédfelismerő elég jól menne a 10 KHz-es EP-hez, bemondanánk a szöveget, az meg kiírná a képernyőre.
A műsorvezetőn sajnos eléggé lehet látni már az elején, hogy unja. Semmi lelkesedés vagy ilyesmi. Muszájból csinálja.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Zozosoft on 2014.March.06. 18:42:03
Quote from: szipucsu
 a "hangfelismerő" lehet rejtély, hogyan működött benne.
Ha jól tudom úgy, hogy valaki ült a gép elött, és hallotta, hogy BUMM akkor megnyomta a gombot.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2014.March.07. 09:51:23
Quote from: Zozosoft
Ha jól tudom úgy, hogy valaki ült a gép elött, és hallotta, hogy BUMM akkor megnyomta a gombot.
Szerintem is :D Volt másik játék is, ahol bemondásra tüzelt történt az irányítás, és ott is teljesen változó volt a reakcióidő :D
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2014.March.17. 18:05:42
Tudtátok, hogy megcsinálták a Batman-t PC-re? Én nagyon meglepődtem, és persze játszottam is vele. Alapból az m-mel lehet egyszerre felvenni a tárgyat és ugrani is. A többire ott az enter és a space.
Innen lehet letölteni:
http://retrospec.sgn.net/game/batman

 A mentés nagyon érdekes. Akkor lehet menteni a játékot, amikor csak akarjuk. Viszont csak annyiszor, ahány bigyót felvettünk. Tudjátok mire gondolok, EP-n a halál után onnan lehet továbbfolytatni, ahol felvettük ezt a dolgot.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: nyuzga on 2014.March.18. 18:31:37
Quote from: Tuby128
Tudtátok, hogy megcsinálták a Batman-t PC-re? 
Én igen. (https://www.youtube.com/watch?v=RyVDtds6DzE) :)
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2014.March.28. 19:44:52
T. Nyuzga Úr!

Én ezt láttam a videó végén:

BATMAN
CONGRATULATIONS
YOU HAVE
ASSEMBLED 7 BATCRAFT PARTS
EXPLORED 112 ROOMS
DIED 181 TIMES
SCORE 91%

Azt mondd meg nekem édes drága barátom, hogy halhattál meg 181 alkalommal amikor 8 élettel indul a játék? Ennyi plusz élet nincs az egész játékban.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: szipucsu on 2014.March.29. 16:44:53
Quote from: Tuby128
Azt mondd meg nekem édes drága barátom, hogy halhattál meg 181 alkalommal amikor 8 élettel indul a játék? Ennyi plusz élet nincs az egész játékban.
Szerintem Nyuzga az egész forráskódot is teljesen az ujja köré csavarta. Ő mindent képes feltörni, még talán a Nemzeti Kincstár széfjét is, kitalálja a 8 számjegyű kódját. :D
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: nyuzga on 2014.March.29. 18:25:10
Quote from: Tuby128
Én ezt láttam a videó végén:

 Megnyugtatlak: Jó a szemed, én csaltam. :)
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2021.December.06. 22:38:00
Félig meddig topic idegen leszek, Tuby kért meg, hogyha lehet, akkor lassítsunk a Cyruss Chess kurzormozgásán, mert gyermek kéznek túl gyorsan mozog, itt a fele sebességgel mozgó változat.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2021.December.06. 22:42:38
Nagyon köszönöm!!!
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2021.December.06. 22:44:05
Nagyon köszönöm!!!
Nincs mit, remélem jó lesz a sebesség.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2021.December.06. 23:07:19
Még pici a lányom, 4 éves lett. Két hét alatt megtanulta a sakkbábuk nevét, és ha a két királyt felrakom, akkor az összes bábut felteszi.
 Megtanulta az összes bábunál merre szabad lépni, azzal a könnyítéssel szoktunk játszani, hogy minden bábu csak egyet léphet, kivéve a lovat, mert az lólépésben megy.
 A lólépés 3 hétig tartott, mire megértette, megjegyezte.Mindig mondja "egy-kettő, fordulj el lovacska - ilyenkor elfordítja a bábut, majd egyet lép"
 A parszttal pedig még mindig van hogy visszafelé akar menni, vagy olyat lépni mint a királlyal.
 Ütési lehetőségeket nem vesz észre, csak ha mondom neki, hogy hamizzon meg.

 Amire büszke vagyok, hogy a sakktábla után a cyrius chess II progrmban minden bábut felismert, pedig máshogy néznek ki.

 Tavaly karácsonykor vettük elő az enterpise-t utoljára, akkor batman (ocean), sorcery, chucky egg, és wrigglerrel játszottunk. A special delivery is előkerült mert szereti a télapót. Meg az angyalkákat akik az ajándékot dobálják.
 Tavaly előtti decemberben nem nagyon tudta használni még a joystickot.

 Úgy látom még nem érti meg, hogy ha a Sorceryben elfogy az energia, és vége a játéknak, az nem baj, attól nem dől össze a világ, megsiratja a dolgot.
 Ahogyan a gonosz ellenég támadása azonnal bestresszel, ami aztán hibás joystick mozgásokat eredményez. Nálam is így volt anno.
 Lányom elég nehezen viseli ha valami nem megy. A cyrius sakk esetében nehezen talált a kívánt mezőre, már 10 perce sikertelenül. Szegénykém végső elkeseredésében az ujját tette a felete-fehér videotom tv-re hogy majd azzal odahúzza, de ez nem az az eszköz. (Pedig nem is volt soha tapitelefon a kezében)

 A mostani karácsony után a gép többet nem lesz elpakolva, szépen a sarokba került az asztalra, ahogyan nálam is volt. Majd gyakoroljuk a joystick használatát.
 Szegényke (ahogy én is anno) stressz alatt erővel akarja a joyit mozgatni, már keresem a pót példányokat a neten, mert fogyóeszköz.

 Az olyan játékokkal szívesen játszik, ahol a pályán nem támadja meg azonnal valami. Majd elővesszük a Garfieldot is, meg majd keresünk még ilyeneket.

 
 
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2021.December.06. 23:12:54
... a Batman (ocean) játékban el van fordítva a pálya izometrikus nézetben. Emiatt meg kell szokni az irányítást. Ez ma (a tavaly karácsony óta először) nem nagyon ment. Főleg ha álló bábut kell valamerre elmozdítani.
 Emlékszem az apám annak idején a Batman betöltése után mindig elfordította a joystickot az asztalon :D
 Amit nagyon fontosnak tartok, hogy az izometrikus játékok és a sakk segítik a geometriai látást, ezért elengedhetetlennek tartom, hogy fejlesszem a gyereknél.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2021.December.06. 23:22:53
Majd megtanulja kezelni stresszhalyzetben is a joyt, ilynekor gyorsabban tanulnak, mint ahogy en iszom a sort :-D Lehet a Great Escape jellegu programokkal is lehet probalkozni, ott szbadon lehet csaszkalni viszonylag sokaig stresszfaktor nelkul.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Dr.OG on 2021.December.07. 06:03:21
Ha kicsit nagyobb lesz, szerintem a Boulder Dash-t is értékelni fogja majd. Az kicsit ügyességi, kicsit logikai, és általában nem hal meg rögtön a játékos...
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Lacika on 2021.December.07. 07:51:41
Bár nem Ep de nálunk a gyerekek nagyon szerették Scooter's Magic Castle (https://www.youtube.com/watch?v=eDh9kdFwVUU)-t.
My Abandonware-en fent van.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2021.December.07. 12:29:38
Igen. Nem akarok mást, csak EP-t. Szépen haladunk a feketefehér tv irányából az ep-vel, majd kap később színeset. Aztán majd meglátjuk.
 Így próbálom csökkeneteni azt a hatalmas generációs szakadékot, amit a 30+ év jelent.
 18 éves koráig majd elérkezik a jövőbeli legújabb agyhullámokkal vezérelhető masinákhoz, de addig a lépcsőfokokat betartjuk.

 Elképzelem hogy majd 15 év múlva a kis fiatal csitri, elmeséli nektek az EP klubban, hogy a nick chip Werner Linden által közzétett kapcsolási rajzban milyen furfangos, titkos dolgok voltak eldugva :D
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: szipucsu on 2021.December.07. 21:32:38
Ha kicsit nagyobb lesz, szerintem a Boulder Dash-t is értékelni fogja majd. Az kicsit ügyességi, kicsit logikai, és általában nem hal meg rögtön a játékos...
Úgy látszik, a fejlődéslélektant új oldalról sikerül megközelíteni: A különféle számítógépes játékokkal mérjük a fejlettségi szintet. (Illetve adott fejlettségi szinthez ajánlunk adott játéktípust.) Arra is figyelni kell, hogy a finommotorikus mozgás képessége nem csak a ceruza, hanem a joystick használatában is döntő. :D
Valószínűleg abból is lehetne disszertációt írni, hogy adott személyiségű felnőtt embereknek miért ez és az a típusú játék jön be, és más játék miért nem jön be, illetve mi lehet az oka, ha valaki szinte egyáltalán nem játszik számítógépen, más miért igen, stb. De itt biztos rengeteg tényezőt figyelembe kell venni, pl. a játék lehet önmegvalósítási kísérlet is, vagy éppen a nem tud mit kezdeni magával az ember című jelenségből kimenekülni próbálás, vagy esetleg a korábbi szülői tiltás ellenére most csak azért is játszani fogok, stb.
Az ember játékstílusából is lehet a személyiségre következtetni valamennyire. Én pl. a stratégiai játékokkal szeretek elszöszmötölni, és amikor már tiszta a terep, sok erőforrást összegyűjtve odapörkölni az ellenségnek, más meg már a kis erőforrással is igyekszik minél előbb kicsinálni az ellenséget.
Meg az is érdekes, hogy valaki kidobja dühében a számítógépet az ablakon, amikor az ellenség elfoglalja a területét, más meg csak nevet rajta.

Én őszintén szólva idegenkedek attól, hogy már akár 4 évesen ennyire a számítógép világával ismertessük meg a gyereket, de ez csak szubjektív véleményem, lehet, hogy ez hasznos és jól tudja fejleszteni a különböző készségeit.

Biztos voltak már tanulmányok, kísérletek a számítógépes játékokkal játszás pszichológiai vonatkozásairól.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2021.December.07. 23:16:36
Köszönet Geco-nak ma tudtunk végre egymás ellen sakkozni. A gyerek pakolgatta a bábukat.
Aki nem ismerné a cyrius chess II-t, a dolog úgy működik, hogy villogó kurzorral kiválasztjuk a bábut, majd elmegyünk a kívánt helyre ismét tűzgomb, ezzel átrakta.
Nagyon érdekes dologra lettem figyelmes. A mai nap a day 2 a gyereknek, tavaly karácsony óta, akkor játszottunk EP-vel utoljára.
 A 2*48. lépés után a gyerek elfelejtette hogy kell kijelölni a tűzgombbal. Valahogy egyre nehezebben ment a pozicionálás, végül tehetetlenül megsiratta a dolgot. Abba kellett hagyni.
 Gondoltam fáradt az ovi után.
 Lefektettem aludni, leültem mellé elmondtam egy mesét, majd megvártam volna míg elalszik, de végül én szenderedtem el egy háromnegyed órácskára, ő végig fent volt, nem aludt.
 Aztán mikor magamhoz tértem, visszaültünk sakkozni, és egész jól ment megint.

 Vacsi beszélgetés után még megpróbáltam egy batman-t (ocean) de a lányka mostmár fél hogy meghal a figura, egyszerűen nem mer játszani. Érdekes módon tavaly karácsonykor ez nem volt még probléma.
Hiába mondtam, hogy a manó ha hozzáér batmanhoz, az nem a világvége, akkor sem segített.

 Arra jöttem rá, hogy nem lehet jó apával játszani, ha apa 78 szobát bejár alig meghalva, miközben ő a második szobánál elvérzik.
 A basic-es bombázós játékhoz kedvet kapot mert látta, hogy kétszer egymás után nyertem. Sajnos ő nekicsapódott a magas háznak, és elment a kedve a 2. Próbálkozás után.
 Vissza kell fognom  a tehetségemet a játékban, hogy ne érezze azt hogy ő nem olyan jó.

Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: szipucsu on 2021.December.07. 23:23:17
A basic-es bombázós játékhoz kedvet kapot mert látta, hogy kétszer egymás után nyertem. Sajnos ő nekicsapódott a magas háznak, és elment a kedve a 2. Próbálkozás után.
Remélem, a továbbfejlesztett változattal játszottatok, ahol színesek a házak. :D
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Dr.OG on 2021.December.08. 06:05:22
Úgy látszik, a fejlődéslélektant új oldalról sikerül megközelíteni: A különféle számítógépes játékokkal mérjük a fejlettségi szintet. (Illetve adott fejlettségi szinthez ajánlunk adott játéktípust.) Arra is figyelni kell, hogy a finommotorikus mozgás képessége nem csak a ceruza, hanem a joystick használatában is döntő. :D
Valószínűleg abból is lehetne disszertációt írni, hogy adott személyiségű felnőtt embereknek miért ez és az a típusú játék jön be, és más játék miért nem jön be, illetve mi lehet az oka, ha valaki szinte egyáltalán nem játszik számítógépen, más miért igen, stb. De itt biztos rengeteg tényezőt figyelembe kell venni, pl. a játék lehet önmegvalósítási kísérlet is, vagy éppen a nem tud mit kezdeni magával az ember című jelenségből kimenekülni próbálás, vagy esetleg a korábbi szülői tiltás ellenére most csak azért is játszani fogok, stb.

Biztos voltak már tanulmányok, kísérletek a számítógépes játékokkal játszás pszichológiai vonatkozásairól.
Ezekkel a kérdésekkel Mérő László sokat foglalkozott, jó pár könyve jelent meg, ezek a legjobbak kognitív pszichológia témában. Az Észjárásokat és a Mindenki másképp egyformát ajánlom első körben, vagy ha inkább beszélgetést hallgatnál tőle, itt egy régebbi podcast: https://iddqd.blog.hu/2017/04/23/checkpoint_3x07_mero_laszlo_jatekai Én is terveztem előadni hasonló témában az MPT-n (Magyar Pszichiátriai Társaság vándorgyűlése), kicsit másképp: pont a Boulder Dash kapcsán, amit pár ex-szovjet platformon is volt szerencsém kipróbálni (Vektor-06C, Elektronika BK-0011M). Ezek közös jellemzője, hogy csak egy képernyőnyi a pálya, időlimit nincs. Nem kell kijáratot sem keresni, amint megvan az összes gyémánt, továbbjutsz. Emellé 50 élettel indulsz. Könnyűnek hangzik, nem? Annak hangzik, de nem az! Már az első szintről alig bírsz továbbjutni (itt nyoma sincs a klasszikus verzióból ismert "nagymama-pályának"), ráadásul a fizika is más, itt simán rád esik a kő, ha a szélén hagytad... A pontokat sem szórja a program: a 12. pályán már kimondottan szép teljesítmények számít, ha 1000 pont fölött jársz. Ja, és ezt csak akkor mutatja meg, ha meghalsz, vagy továbbjutsz a következőre. Kb. mint a szocializmus: elsőre idillinek tűnik, de kipróbálva kifejezetten szivatós... Pár screenshot-ot csatolok illusztrációként.
Quote
Az ember játékstílusából is lehet a személyiségre következtetni valamennyire. Én pl. a stratégiai játékokkal szeretek elszöszmötölni, és amikor már tiszta a terep, sok erőforrást összegyűjtve odapörkölni az ellenségnek, más meg már a kis erőforrással is igyekszik minél előbb kicsinálni az ellenséget.
Meg az is érdekes, hogy valaki kidobja dühében a számítógépet az ablakon, amikor az ellenség elfoglalja a területét, más meg csak nevet rajta.
Pl. Dune II esetén én is az "alapos felkészülés" stratégiáját szoktam alkalmazni, ami az első pár szinten hatékony, de a vége felé már nem (az utolsó 2 pályát nem is tudtam végigtolni még Harkonnenekkel sem, pedig ők a legerősebbek).
Quote
Én őszintén szólva idegenkedek attól, hogy már akár 4 évesen ennyire a számítógép világával ismertessük meg a gyereket, de ez csak szubjektív véleményem, lehet, hogy ez hasznos és jól tudja fejleszteni a különböző készségeit.
A mai gyerekek többsége már 2-3 évesen az érintőképernyős mobilokat/tabletet nyomogatja. Persze ez nem biztos, hogy jó, erről is van pár könyv, Tari Annamária több köteten át, behatóan foglalkozik a jelenséggel.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2021.December.08. 11:36:27
Dr. OG!

 Köszönöm amit írtál.
 Reagálnál esetleg az én írásomra is, szívesen meghallgatnám a gondolataidat.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Dr.OG on 2021.December.08. 17:43:17
Dr. OG!

Köszönöm amit írtál.
Reagálnál esetleg az én írásomra is, szívesen meghallgatnám a gondolataidat.
Igazából sokat nem tudok hozzászólni, a gyermekpszichiátria külön diszciplina. Én meg régen megfogadtam, hogy nem adok senkinek nevelési tanácsokat, hiszen messze nem biztos az sem, hogy én jól csinálom. Általában az mindig a legokosabb ebben a témában, akinek nincs saját gyermeke (lásd Csernus Imre, aki több könyvet is írt a nevelésről). Nekem van 3 gyerekem, de ők kevésbé fogékonyak a digitális technológiára. Iskolás korukig nem is nagyon érdekelte őket, ha mégis, inkább passzívan (Youtube-on néztek mesét időnként). Pedig lenne rá lehetőség bőven. Persze mikor családi összejövetelre előveszem valamelyik különlegesebb gépemet, akkor mindenki egyszerre akar játszani, de amint távoznak a vendégek, rögtön alábbhagy a lelkesedés. Szerintem el nem rontod a gyereket azzal, ha lehetőséget adsz neki játszani, főleg, ha érdekli. Erőltetni viszont nem érdemes. A másik véglet is kerülendő: üvegbura alatt nem lehet tartani a gyerkőcöt, legkésőbb a közösségben úgyis megismeri ezeket a technológiákat. Mondjuk nálam a nagylányomnak is csak felsősként lett mobilja, de SIM-kártya nincs benne, így is állandóan Messengerezik a barátnőivel.
Ha van valami konkrét kérdésed, arra megpróbálok válaszolni, de nagyjából ennyit tudok elmondani a témáról.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: geco on 2021.December.17. 09:21:38
Külső joyra cserélt irányok a Batmanben
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2021.December.17. 22:19:58
Nagyon köszönöm!
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Tuby128 on 2021.December.24. 01:06:44
A lányom (4 éves) egész jól belejött a Sorcerybe. Sokat dobott rajta, hogy amikor a feleségem bejött a szobába, és kértem hogy játszon, a gyerek mondta neki merre kell menni. "Ott a csillag anya, vedd fel, varázsold el őket!"

 Gyerekkoromban a bátyám sokat játszott a Barbarian kardos játékkal. Nekem anno nagyon tetszett, hogy le lehet vágni az ellenfél fejét. Béna voltam a gép mindig legyőzött, nem volt érdekes.
 A lányom meglátta és játszani akart velem. Szerencsére a Barbarian két külső joystickkal játszható, és van is kettő. Nagyon lenyűgözte őt (ahogyan gyerekként engem is) hogy le lehet vágni a másik fejét, és aztán a kis valami ami kiviszi a képről a testet jól bele is rúg a leesett fejbe.
 Lényeg, hogy másnap már kérte, hogy játszunk vele. Eddig ilyen nem volt, hogy ő kér játékot, én szoktam hívni játszani.
 Így pár hét után már egészen jól viseli, ha a Chuckegg tojásgyűjtő játékban a libára talál és elveszti egy életét. A Batmanban az ellenfelektől még továbbra is fél, ezért azt hanyagoljuk.
 Azt hiszem az International Karate játékot is ki fogjuk próbálni, ha jól emlékszem azt is lehet ketten játszani.

 Visszagondolva nálam is úgy volt, hogy az Enterprise játék repertoárjából mindig különböző játékok voltak kedvesek a különböző életkorban.
 Unikum és Sorcery volt az alap kisgyermek korban. Unikumra akkor még nem fejtörőként tekintettem, hanem a pályaszerkesztő léte miatt csalással mindig sikerült megoldani a pályát. Ha máshogy nem, akkor próbálkozással.
Title: Re: Gyerek intelligencia fejlesztés
Post by: Dr.OG on 2021.December.24. 06:14:29
Szerencsére ezek a régi játékok még viccesen, szimbolikusan ábrázolják az erőszakot, nem fröcsög a vér stb..., inkább olyan, mint a Tom & Jerryben.