Enterprise Forever
:HUN => Játékok => Topic started by: endi on 2010.July.11. 15:26:50
-
Már volt ilyesmi téma, de most elkezdtem egy tudományos :) módon felmérni a dolgokat. :)
A Google Docs-ban létrehoztam egy táblázatot amelybe szépen beleírhatjuk az adatokat, a számítási szempontokat és mindent:
Eredeti EP programok - a tudományos értékelés :) (http://spreadsheets.google.com/pub?key=0Ah-2idMC-JHWdHJJaWtuZlB2dUNjX3JtRm9qbWxrWWc&hl=hu&output=html)
Aki akarja kap írási jogot hozzá!
-
Mint látható, a "lista" fül egyelõre pár játékot tartalmaz, méghozzá azért hogy legyen pár példa, amin kialakulnak a szempontok.
A másik fül a "megjegyzések", ott van egyelõre érdemi beírás.
-
A Batman és Sorcery eredeti?
A swap biztosan az.
Lehet, hogy a négyszínû HoH is súrolja az eredetiségi határt?
:shock:
Hisz ki kellett színezni a teljes grafikát és a grafikus rutinokba is igen keményen bele kellett nyúlnom.
És hány százalék a határ?
Nem akarok önfényezõ lenni, de van még egy ennyire átírt átirat?
:oops: :oops: :oops:
Talán a WTTS.
-
A Batman és Sorcery eredeti?
Mindkettő CPC átirat :) A Batman gyakorlatilag azonos a CPC verzióval, csak a betöltőkép a Spectrum változatból van, és talán a hangok nem egészen ugyanazok (de ez valószínűleg az AY -> DAVE konverzió miatt van). A Sorcery sem változott sokat: más a scroll az elején és a keretszín, és a hangok itt is kissé eltérnek, de maga a játék ugyanaz.
-
A CPC-s Batmanben is van, amikor két pálya jelenik meg egyszerre a képernyőn?
-
Szerintem "eredeti Enerprise játék" nagyon nem létezik, leszámítva talán a Magic Ballt, meg Endi játékait. (Még a Playground, Heathrow ATC is van Spectrum-on!)
Egyszerűen nem éri meg programot fejleszteni egy gépre, amiből összesen gyártottak 80000 darabot, de ez sem kelt el mind. Ügye már a legtöbb "eredeti" Ep-s játékról kiderült, hogy Spectrum, vagy CPC-s konverzió.
De végső soron más gépeken sem feltétlenül könnyű eldönteni a kérdést: pl. Dizzy Head, Over Heels, Tir Na Nog van majd' minden 8 bites gépen. Perzse Spectrum-on volt először, de a Commodore verzió mennyire tekinthető "erederi Commodore játéknak"? "Spectrum-szerű" a grafikája, nem használ hardware sprite-okat sem, pesze az eltérő processzor miatt nyilván teljesen más a kód).
-
Na de hát emberek! :) Pont ezért vannak bizonyos szempontok, hogy akár egy Batman is kerülhessen a lista elejére, bármennyire is átirat. Pl. a szubjektív szempont vagy az hogy kihasználja az EP képességeit (az hogy több pályát jelenít meg, szerintem marha látványos).
Szóval ki kell találnunk a szempontokat és a súlyozásokat. Az excel táblázatba majd szépen beírjuk a képleteket, és az kidobja az eredményt. :)
-
A Google Docs-ban létrehoztam egy táblázatot amelybe szépen beleírhatjuk az adatokat, a számítási szempontokat és mindent:
A "grafika, zene eredetisége" Sorcery-nél 0%, Batman-nál 60%. Miért? Mindkettő CPC konverzió, és ugyanúgy néznek ki.
A "szubjektív eredetiség" alatt mit kell érteni? (A megjegyzésekből nem derül ki számomra, mire gondolsz.)
Az újabb, full-extrás átiratoknál (Imp. Miss., Cybernoid I-II, Castle Master I-II) a kód "kód eredetisége" vajon hány százalékot érhet meg? :) (Gondolok itt pl. a Castle Master "tuningolására", a Cybernoid-nál a választható hang módokra, Imp Miss. hibajavításokra, szín-módokra.)
-
Mint írtam a beírt játékok csak példák, hogy lássuk milyen szempontok szükségesek.
-
Szerény véleményem szerint csak az alábbi játékok nevezhetők "eredeti EP" játéknak (nem számítva a "házi" BASIC programokat, illetve Games pack-os Death Diver-t...) Függetlenül attól, van-e hasonló játék más gépekre is:
Atomix (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Atomix.htm)
Bestiák Mestere (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Bestiak_Mestere.htm)
Book of Life (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Book_of_Life.htm)
Bulldozer (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Bulldozer.htm)
Bűvös Korong
Catacomb (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Catacombs.htm)
Cracker Game (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Cracker.htm)
Dark Lord Demo (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Dark_Lord.htm)
Diamonds (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Diamonds.htm)
Dot Games (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Dot_Games.htm)
Dwarfs' Land (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Dwarfs_Land.htm)
Eat it Up (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Eat_it_Up.htm)
Eggs of Death (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Eggs_of_Death.htm)
Fantomas (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Fantomas.htm)
A Fáraó Kincse (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Farao_Kincse.htm)
Fire (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Fire.htm)
Five in a Row (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Five_in_a_Row.htm)
Frog (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Frog.htm)
Gridtrouble (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Grid_Trouble.htm)
Hopeless Game (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Hopeless_Game.htm)
Hubert (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Hubert.htm)
Invaders II. (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Invaders_2.htm)
Karambol (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Karambol.htm)
Kaszinó (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Kaszino.htm)
Kukac Hízlaló (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Kukachizlalo.htm)
Labirinth (Tejútvesztő) (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Labirinth.htm)
Light (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Light.htm)
Lightcycles (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Lightcycles.htm)
Logiball (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Logiball.htm)
Magic Ball (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Magicball.htm)
Mahjongg (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Mahjongg.htm)
Mega Pac Man (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Mega_Pac_Man.htm)
Mirror World (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Mirror_World.htm)
Mozaik (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Mozaik.htm)
Mutant Test (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Mutant_Test.htm)
Nibbles (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Nibbles.htm)
Nibbles 1k (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Nibbles_1k.htm)
Pacman City (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Pacman_City.htm)
Pacman City 2 (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Pacman_City2.htm)
Pasziansz
Prise-Ball (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Prise-Ball.htm)
Rabló Roulette (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Rablo_Roulette.htm)
Rendező Pályaudvar (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Rendezo_Palyaudvar.htm)
Reversi Dáma Awari (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Reversi_Dama_Awari.htm)
Rotlogic (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Rotlogic.htm)
RX-220 (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/RX220.htm)
Shoot'em Up! (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Shoot_emUp.htm)
Shooting Range (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Shooting_Range.htm)
Snake 1k
SokoBan 4 (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/SokoBan4.htm)
Space Bubble (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Space_Bubble.htm)
Space Pirate (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Space_Pirate.htm)
Submarine Commander (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Submarine_Commander.htm)
Swap (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Swap.htm)
Tetris (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Tetris.htm)
Tili-Toli (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/TiliToli.htm)
TNT (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/TNT.htm)
Tőzsde (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Tozsde.htm)
Trollok Vára (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Trollok_Vara.htm)
Turbo Amoeba (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Turbo_Amoeba.htm)
Unicum (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Unicum.htm)
Az Utolsó Kaland (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Utolso_kaland.htm)
Western Game (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Western_Game.htm)
Wopus (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Wopus.htm)
Újabb információk birtokában ez a lista rövidülhet...
-
hát ez tök jó, köszi, be is raktam a táblázatba
-
Permolift (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Permo_Lift.htm) (bár ebben nem vagyok biztos)
Maga a játék kísérteties hasonlóságot mutat a CPC-s Elevator Action-nal (http://www.youtube.com/watch?v=sCHoHccFS9Y). Viszont az elején a bevezetõ animáció az új, EP-s, és a zene átírásával meg se próbálkoztak, hanem berakták a Bach D-moll toccatáját... (ami nem volt szerintem a legjobb ötlet...)
Kódot még jobban ki kéne elemezni, hogy mennyiben maradt CPC-s.
-
De végsõ soron más gépeken sem feltétlenül könnyû eldönteni a kérdést: pl. Dizzy Head, Over Heels, Tir Na Nog van majd' minden 8 bites gépen.
A multiplatformos fejlesztés az egy megszokott dolog, mai is van ilyen, csak ma PC-re és különbözõ játékkonzolokra csinálják. Az gyári kiadású EP programok között találhatunk ilyeneket, amikhez jó esetben csempésztek némi EP-s extrát. Pl Batman esetén van a menüben képernyõ tologatási lehetõség. Orient Express-nél ha jól emlékszem külön EP-s zene készült. Talán a Race-Ace-nak sincs ilyen zenéje más gépen. Több játékba sztereó hang került.
-
Szerény véleményem szerint csak az alábbi játékok nevezhetõk "eredeti EP" játéknak
Kimaradt Haluska Laci Passziánsza, meg az Artansoft féle EP-s Tron: Lightcycles, amit még az oldalon se találok!
-
Kimaradt Haluska Laci Passziánsza, meg az Artansoft féle EP-s Tron: Lightcycles, amit még az oldalon se találok!
A Paszianszt beírtam.
A Lightcycles-t néztem régebben, de amit én láttam az olyansmi félkész verzió volt, mint a Macsek. Van esetleg belőle értékelhetőbb verziód?
-
A Lightcycles-t néztem régebben, de amit én láttam az olyansmi félkész verzió volt, mint a Macsek. Van esetleg belõle értékelhetõbb verziód?
Ez nekem mûködõnek tûnik.
-
Hmmm, és a másik Tron klón is hiányzik a gyûjteménybõl!
Elõször ebben a programban láttam hiscore mentési funkciót.
Szerzõje viszont ismeretlen :-(
-
A CPC-s Batmanben is van, amikor két pálya jelenik meg egyszerre a képernyőn?
Igen, de EP-n nagyobb a látható képterület (CPC-n a "szabványos" 40x25 karakter):
EP:
[attachthumb=#]
CPC:
[attachthumb=#]
Úgy látom, ettől eltekintve a játék pontosan ugyanaz EP-n is, csak a hangok és színek változtak kissé a konvertálás során (pl. a narancsszín világosabb sárgás árnyalatú lett). Ezen kívül a betöltőkép a Spectrum verzióból van, és a játék indításakor van egy menü, amelyben a kép vízszintes pozícióját lehet állítani. Összehasonlításképpen a CPC-s Batman:
[attachurl=#]
A Sorcery-nél talán valamivel több az eltérés:
[attachurl=#]
Itt egyes üstök nem feltöltik, hanem fogyasztják az energiát, tehát EP-n könnyebb lett a játék. Ezen kívül az időt kijelző könyvet egyszerű szöveges kiírásra változtatták, és mint említettem, más a scroll indításkor. Bár lehet, hogy az eredeti magnós CPC változat (amelyet nem sikerült megtalálni) hasonlóbb az EP átirathoz. Természetesen itt is változtak egy keveset a színek és a hangok.
Talán ezt érdemes lenne újra átírni, hogy legyen az eredetivel azonos verzió is ?
Wriggler:
[attachurl=#]
CPC átirat, de a színeket továbbfejlesztették: más lett a paletta a menükben és a játék egyes részein (pl. a föld alatt), CPC-n viszont mindenhol ugyanaz a 4 szín van. Bár a snapshot ezt nem tartalmazza, de a betöltőkép ugyanaz, mint az EP átiratban. Eredetileg kevésbé volt bugos a játék, például CPC-n nincs olyan hiba, hogy kimegy a pók a képernyőről, és a memóriába szemetel.
Cauldron:
[attachurl=#]
Ez nem tudom biztosan, hogy átirat-e (ha igen, akkor sokat változtattak rajta). Bár sok a hasonlóság, de az eltérés is, és máshová került a memóriában a kód és az adatok.
-
Szerény véleményem szerint csak az alábbi játékok nevezhetõk "eredeti EP" játéknak (nem számítva a "házi" BASIC programokat, illetve Games pack-os Death Diver-t...) Függetlenül attól, van-e hasonló játék más gépekre is:
Nem mintha az élmezõnybe tartozna, a Hungry Creature kimaradt. :D
Eredetinek eredeti, basicnek nem basic, Zzzippel fordított. A Zzzippel fordított játékok jól néztem, hogy benne vannak?
-
Igen, de EP-n nagyobb a látható képterület (CPC-n a "szabványos" 40x25 karakter):
Úgy látom, ettõl eltekintve a játék pontosan ugyanaz EP-n is, csak a hangok és színek változtak kissé a konvertálás során (pl. a narancsszín világosabb sárgás árnyalatú lett). Ezen kívül a betöltõkép a Spectrum verzióból van, és a játék indításakor van egy menü, amelyben a kép vízszintes pozícióját lehet állítani.
Ez szerintem egy szép példája a multiplatformos fejlesztésnek, ahol komolyan vették, hogy EP verzió is lesz.
Ezen kívül az idõt kijelzõ könyvet egyszerû szöveges kiírásra változtatták
Ennek nem lehetett EP64-es memória hiány az oka? Van több Sorcery verziói is forgalomban, de olyan nincs, ami egyszerre megy 64, 128, és lemezes konfigon.
Eredetileg kevésbé volt bugos a játék, például CPC-n nincs olyan hiba, hogy kimegy a pók a képernyõrõl, és a memóriába szemetel.
CPC verzió alapján nem lehetne bugtalanítani?
Ez nem tudom biztosan, hogy átirat-e (ha igen, akkor sokat változtattak rajta). Bár sok a hasonlóság, de az eltérés is, és máshová került a memóriában a kód és az adatok.
Ez arra utal, hogy az eredeti forrásszöveg bírtokában készült az EP verzió.
Ebben az az érdekes, hogy eredeti angol kiadású Cauldront nem is ismerünk!
A Private Enterprise 5. számában emlegetik, hogy majd a következõ számban írnak róla, de aztán még se...
[attachthumb=1]
Valószínûleg az elkészült programot már egybõl a magyaroknak adták át, így kötött ki nálunk a kazetták B oldalán bonus programként.
Ez annyira nem meglepõ, a Batmanra is azt mondta Andrew barátunk, hogy náluk ilyen jó játékokat nem árultak sose a boltokban. Angol kazettát ebbõl se láttunk még.
Ami viszont még érdekesebb, hogy azt is mondta, hogy voltak még olyan programok amiknek elkészült az EP verziója, de nem lett kiadva, konkrétan említette a CPC-s verzió alapján készült Nebulust!
-
Maga a játék kísérteties hasonlóságot mutat a CPC-s Elevator Action-nal (http://www.youtube.com/watch?v=sCHoHccFS9Y). Viszont az elején a bevezetõ animáció az új, EP-s, és a zene átírásával meg se próbálkoztak, hanem berakták a Bach D-moll toccatáját... (ami nem volt szerintem a legjobb ötlet...)
Kódot még jobban ki kéne elemezni, hogy mennyiben maradt CPC-s.
Hmmm... esetleg lehet, félig elkészült már kint, és ezt a félkész verziót fejezték be az az 'a' Studiosok?
-
az új lista alapján elkezdtem kitöltögetni pár játék adatait... hát ööö... ez így nem lesz jó
a szempontokat én úgy találtam ki, hogy átiratok is bekerülhessenek, most meg így szinte mindenhová 100%-ot kéne írnom... szóval vagy új szempontok kellenek vagy elkezdjük beírni a jobb és jobban megdolgozott átiratokat is
-
Cauldron:
Ez nem tudom biztosan, hogy átirat-e (ha igen, akkor sokat változtattak rajta). Bár sok a hasonlóság, de az eltérés is, és máshová került a memóriában a kód és az adatok.
A sprite kirakása se ronda XORolós EP-n, nekem az EP verzió tetszik a legjobban, jobb, mint a C64, Spectrum, CPC verziók. A C64 verzióban az jobb, hogy nem képernyőről képernyőre halad a boszi, hanem a pálya is scrollozódik, de design-ra az EP-s jobb.
-
Hmmm, és a másik Tron klón is hiányzik a gyûjteménybõl!
Ezt a két programot beraktam a listába.
A Permoliftet viszont kivettem. :twisted: Szerintem csak a copyright üzenetek, játékcím meg a stáblista miatt vették ki az intrót...
-
Dot Breaker, Collector ?
-
Nem mintha az élmezõnybe tartozna, a Hungry Creature kimaradt. :D
Eredetinek eredeti, basicnek nem basic, Zzzippel fordított. A Zzzippel fordított játékok jól néztem, hogy benne vannak?
Nincsenek benne. Azért nem raktam bele, mert akkor azért a BASIC programcsokor nagy részét felsorolhattam volna. Bár megjegyzem, a Diktátor és a Playground kimaradt volna!
-
Dot Breaker, Collector ?
Jogos... beraktam.
-
A Permoliftet viszont kivettem. :twisted: Szerintem csak a copyright üzenetek, játékcím meg a stáblista miatt vették ki az intrót...
És a Bach D-moll-ra mi a magyarázat? Ja, és ami gyári kazettán nekem megvolt, ez audióban is rajta volt, vagy 5 percig zenélt, mire jött a program...
-
Most már az Enter-Stack-ben sem vagyok biztos... :smt017
TVC-n a TC-Stack ugyanaz. Mindkettő programot az 'a' Studio csinálta 1987-ben. Legjobb esetben is egyszerre készült a két program.
-
És a Bach D-moll-ra mi a magyarázat?
Talán az, hogy nem akartak bajlódni a bonyolultabb hangzású zene átírásával, inkább berakták ezt "kottából" minimál hangzással.
-
Jogos... beraktam.
szívesen adok írási jogot a google docshoz és akkor egybõl oda írhatod :)
-
Most már az Enter-Stack-ben sem vagyok biztos... :smt017
TVC-n a TC-Stack ugyanaz. Mindkettõ programot az 'a' Studio csinálta 1987-ben. Legjobb esetben is egyszerre készült a két program.
Keresd a párját játék mai nyertes tippjei :-)
[attachthumb=1]
[attachthumb=2]
[attachthumb=3]
[attachthumb=4]
[attachthumb=5]
-
Most már az Enter-Stack-ben sem vagyok biztos... :smt017
TVC-n a TC-Stack ugyanaz. Mindkettõ programot az 'a' Studio csinálta 1987-ben. Legjobb esetben is egyszerre készült a két program.
Ugyanaz az erõs túlzás, teljesen más a képernyõ elrendezése is, itt kb arról van szó, hogy ugyanazok írtak egy Tetrist a két gépre...
Az Enter-ball TV-ball már erõsebb hasonlóságot mutat, de egyértelmû, hogy a TVC verzió a butított, pl eleve csak négy színû.
-
Keresd a párját játék mai nyertes tippjei :-)
Na, ilyet se láttam még. :D
A Forma 1 az nem Attus átirata TVC-rõl? Vagy õ "csak" a Mr.Alexet, stb.-t írta át?
-
Az egyébként érdekes, hogy a TVC-re kiadott kazettákból csak ilyen kevés páros van, amiket a TVC-re kiadtak még vagy 30 programot, azoknak simán készülhetett volna EP verziója is, mint ahogy néhány el is készült magán átiratként.
-
Na, ilyet se láttam még. :D
A Forma 1 az nem Attus átirata TVC-rõl? Vagy õ "csak" a Mr.Alexet, stb.-t írta át?
A Forma-1 "gyári" program. Anno megvettük több, mint 500 Forintért. A doboz hatalmas volt, hát a játék az nem annyira..
-
A Forma 1 az nem Attus átirata TVC-rõl?
Nem ez hivatalos, bazi nagy dobozos verzióban árult (http://www.ep128.hu/Album/Ep_Kazetta/F1_Hungaroring.jpg). A TVC-s borítót még nem láttam :-(
-
Devil's Lair ?
Az egyik kedvencem.
-
Devil's Lair ?
Az egyik kedvencem.
Az CPC átiratnak fest
-
Az CPC átiratnak fest
Igen, az is, csak a címe más. Amikor próbálgattam a programokat a CPC emulátorhoz találkoztam vele, csak elfelejtettem a címét. Van egyébként C64-en is, csak ott a pályák mások.
-
Az CPC átiratnak fest
Kár. Nagyot csalódtam.
:(
-
Igen, az is, csak a címe más. Amikor próbálgattam a programokat a CPC emulátorhoz találkoztam vele, csak elfelejtettem a címét. Van egyébként C64-en is, csak ott a pályák mások.
Biztos hogy láttad CPC-n? Az Infernal runnernek a kazetta borítója ugyan az, de a játék teljesen másképp néz ki.
[attachthumb=#]
[attachthumb=#]
[attachthumb=#]
-
C64
[attachimg=#]
-
Biztos hogy láttad CPC-n? Az Infernal runnernek a kazetta borítója ugyan az, de a játék teljesen másképp néz ki.
A címe ismerős, otthon megnézem.
C64-en jó sok meghalási forma van.
-
Talán a Race-Ace-nak sincs ilyen zenéje más gépen.
A legjobban talán ehhez a CPC-s játékhoz hasonlít:
[attachurl=#]
Spectrumra is találtam ilyen játékot, de az jobban eltért az EP-től (bár lehet, hogy van hasonlóbb is :oops:). De az a CPC-snek sem egyszerű átirata, hanem valószínűleg az eredeti (vagy visszafejtett) forráskód alapján továbbfejlesztették (pl. EP-n valamivel jobb lett a grafika, és a hangok is változtak). Vannak nagyobb azonos kódrészletek, de más címeken.
-
Spectrumra is találtam ilyen játékot, de az jobban eltért az EP-tõl
Szerintem ez a Spectrumos verzió. (http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001844)
-
Szerintem ez a Spectrumos verzió. (http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001844)
Ezt néztem én is :) De a CPC-s játék jobban hasonlít a Race Ace-re, szerintem az alapján készült az EP verzió. Viszont talán a Spectrum változat a "legeredetibb" és egyben a legrégebbi is.
-
. De az a CPC-snek sem egyszerû átirata, hanem valószínûleg az eredeti (vagy visszafejtett) forráskód alapján továbbfejlesztették (pl. EP-n valamivel jobb lett a grafika, és a hangok is változtak). Vannak nagyobb azonos kódrészletek, de más címeken.
A miénkbe bekerült az is, hogy hány körös legyen a verseny, valamint az ég színátmenetes lett.
CPC-n egész furi a lassított zene :-)
-
A wiki szerint a Get Dexter eredeti EP játék. Ez biztos, hogy így van ? Igaz, a színek valóban "eredetiek" lettek :)
-
CPC program, de a szinek nem stimmelnek. :)
[attachthumb=1]
[attachthumb=3]
-
A wiki szerint a Get Dexter eredeti EP játék. Ez biztos, hogy így van ? Igaz, a színek valóban "eredetiek" lettek :)
Azt nem kell túl komolyan venni, oda én kezdtem kigyûjteni a feltehetõleg eredeti játékokat. Ebben a legfõbb szempont az volt, hogy az ep128.hu-n ott van-e mellette más géptípus neve is.
Ezek a "becsapós" játékok mehetnek az "Eredetinek látszó Enterprise játékok, de nem azok" cím alá ott.
-
A Get Dexternél szerintem jobb és szebb játék az Iside outing.
Hogy melyiket lopták, melyikből azt nem tudom, de a játékmenet nagyon hasonló. :lol:
[attachthumb=#]
-
Befejeztem a Wikin a listát az ep128.hu alapján. (http://wiki.enterpriseforever.com/index.php?title=Eredeti_Enterprise_j%C3%A1t%C3%A9kok_list%C3%A1ja) A Get Dextert átraktam a "becsapósak" közé. Ha vannak további információitok, lehet a listát tovább szerkeszteni.
Külön említést érdemel: Orksoft, Povysoft, Hsoft az eredeti járékok területén, ill. a Wave-8 és Boxsoft nem tudom, mennyire eredeti játékokat készített. (A Povysoft miért van hol i-vel, hogy y-nal?) A BAMSoftnak is van kb. 3 eredeti játéka (Western Game, Wopus, Priseball). Különlegesség még a Grid Trouble 1-2-3, ill. a Penetrator 2 nehezen besorolható sajátosság.
A Space Bubble vajon mennyire eredeti?
Javaslat: Laci, talán néhány játék (pl. Wriggler, Turbó Rudi) mellé beírhatnád azt is, hogy Amstrad...
-
Javaslat: Laci, talán néhány játék (pl. Wriggler, Turbó Rudi) mellé beírhatnád azt is, hogy Amstrad...
Ez szintén említhető lenne még például a Batman, Race Ace, és Sorcery esetében, bár egyszerű átírás helyett mindegyiken változtattak is valamennyit.
-
sajnos ezek se eredetiek:
lands of havoc c64: http://gb64.com/game.php?id=4251&d=36
fantasia diamond: http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006286
heathrow atc: http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0002270
Jack's House of Cards: c64? mintha régebben találtunk volna hasonlót
mordons quest: specyn és más gépeken is létezik
orient express: ez is, de nem jut eszembe milyen néven
priseball (bam): most bukott le a másik topikban :)
super pipeline 2: ezen a néven van más gépekre is, szinte ugyanez
-
Valahol régebben az EP-re hivatalosan megjelent játékok kérdése is felmerült, talán Vicman fórumtársunk hozta fel. Ehhez is befejeztem a listát a Wikin (http://wiki.enterpriseforever.com/index.php?title=Hivatalosan_megjelent_EP_j%C3%A1t%C3%A9kok_list%C3%A1ja), az ep128.hu kazettaborítói alapján. Bár már nem emlékszem, az elejét az I betûig régebben szintén ez alapján állítottam-e össze. :oops:
-
sajnos ezek se eredetiek:
Mondjuk az eredetiség "mértéke" a Lands of Havoc esetében "vitatható", merthogy kódrészletek nem nagyon egyezhetnek az EP verzióval és valószínûleg nem átírták, hanem újraírták. :D Persze az már így tuti, hogy nem eredeti a játék.
A Wikin átrakjátok ezeket, meg ha találtok valamiket még az "Eredetinek tûnõ..." cím alá? De ha hozzájutok, átrakom.
-
Nem tudom, ebbe a topikba illik-e, de a Fantomas, mint Enterprise "játék" vitatható, hogy játék-e. Nem tudom, hivatalosan valahol definiálták-e a számítógépes játék fogalmát, de valami olyasmirõl van szó, hogy bizonyos célt kell egy játékban elérni, amihez bizonyos akadályokat kell leküzdeni, és a cél elérésérõl a játék egyértelmûen tájékoztatja a játékost valamilyen formában, ill. a cél felé haladásunkat valamilyen módon (pl. pontszám) kijelzi. Pontszámot általában azért kapunk, ha a cél elérése érdekében az akadályok leküzdéséért teszünk valami érdemlegeset. Lehet, ez kicsit filozófiaira sikerült, de szerintem a Fantomas semmiképpen nem fér bele a számítógépes játék kategóriájába, leginkább valami rajzolóprogram kategóriájához áll közel, csak nem rajzolni lehet benne, hanem "arcképeket tervezni"...
Volt régebben egy Macsek nevû, erõsen félkész program. Ez azért állt közelebb a játék fogalmához, mert pontszámot már nem tudom, adott-e, de egyértelmû volt, mi a cél és ennek fényében tovább is juthattunk a következõ pályára. A Fantomasnak célja sincs, még annyi se, mint egy rajzolóprogramnak. :D
Bár lehet, ez a kérdés rajtam kívül nem sokakat érdekel. :D
-
sajnos ezek se eredetiek:
lands of havoc c64: http://gb64.com/game.php?id=4251&d=36
fantasia diamond: http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006286
heathrow atc: http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0002270
Jack's House of Cards: c64? mintha régebben találtunk volna hasonlót
mordons quest: specyn és más gépeken is létezik
orient express: ez is, de nem jut eszembe milyen néven
priseball (bam): most bukott le a másik topikban :)
super pipeline 2: ezen a néven van más gépekre is, szinte ugyanez
Ilyen alapon egy csomó 8 bites gépre készült játék eredetisége vitatható, sokat arcade-ról írtak át, sok meg Amigán, és PC-n jelent meg először.
Szerintem azokat kéne eredeti EP-s programnak tekinteni, amik nem egyszerű átiratok, én még azokat az átiratokat is de sorolnám, amik a hőskorban készültek, de eltérnek az eredetitől vagy hanfban, vagy grafikában.
-
Vajon mi lehet a kapcsolat a Flipi (BAM Flipper) (http://www.ep128.hu/Games/Flipi.htm) és a Centrumball (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Centrumball.htm) között? Mert hogy a grafikai elemek egy része és a golyó mozgatását végző "motor" azonos, az szinte biztosra vehető. A pálya felépítése is hasonló, csak a Centrumball-nál egymás mellé rakták kétszer ugyanazt a táblát.
-
Ha jól emlékszem Macadam Bumper cimen van flipper tervezö progi Spectrumra, és avval készülhetett mindkettö.
-
Olvastam a wikin a kengurut az eredeti játékok listáján.
Cáfolom! Én írtam át TVC-rõl, a vásárolt tvc kazettáról, hacsak nincs két kenguru az EP-re.
:smt026
TVC-re csak vásárolt kazettáim vannak. Azokról írtam át a Mr.Alex és a szánkóverseny után. A szánkóverseny már eredetibbnek tekinthetõ, mert ott a kép görgetést LPT -vel kellett megoldanom, hogy gyors legyen, a TVC programban nem úgy volt.
Valamint, ha egy csomó CPC átirat (Sorcery, Batman, stb..) benn van az "eredeti" kategóriában, akkor a négyszínû Spectrum átiratok miért nem?
És mi van a basic programok "eredetiségével"? A gombócfaló is telejesen újraírt basic program, melyre az inspirációt szintén a TVC-re vásárolt gombócfaló adta nekem. Nem sok köze van a TVC basichoz, de az algoritmus ugyanaz, a megjelenítés, a színek és a kód már teljesen más.
-
Sorry, de az RX 220 is CPC átirat.
[attachthumb=#]
-
Sorry, de az RX 220 is CPC átirat.
Hoppá...
Amúgy hogyan lehet irányítani? Az összes gombot végignyomkodtam, semelyikre nem reagált.
Azt írják, a SPACE-re billentyûkkel, a tûzgombra joy-jal lehet irányítani. Space-t nyomtam.
-
Hoppá...
Amúgy hogyan lehet irányítani? Az összes gombot végignyomkodtam, semelyikre nem reagált.
Azt írják, a SPACE-re billentyûkkel, a tûzgombra joy-jal lehet irányítani. Space-t nyomtam.
Az 1 joyt definiáld át és annak a tűzgombjával indítsd! :)
-
Hát ez szomorú, hogy az is átirat...
Úgy tûnik hogy a magyarok nem nagyon képesek saját cuccokat alkotni, átírás, IMF hitel, "mentsen meg minket a nyugat a saját kormányunktól" és a többi...
Bocs, csak provokálok. :)
-
Jack's House of Cards = Fu-Kung in Las Vegas
Itt az átíró még nehezített is, mert az eredeti végtelen életes.
[attachthumb=#]
-
Jack's House of Cards = Fu-Kung in Las Vegas
Ebben is benne vannak vajon azok a bugok, amik miatt EP-n nem lehet csalás nélkül végigjátszani?
-
Ebben is benne vannak vajon azok a bugok, amik miatt EP-n nem lehet csalás nélkül végigjátszani?
Ez is a hibáival együtt lett átírva, akár az Airwolf. :cry:
-
Cross Road Race után újabb lebukás:
Fruity Frank (http://www.cpc-power.com/index.php?page=detail&num=930) Tutti Frutti (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Tutti_Frutti.htm)
Korábban már ismertük:
Roland in the Caves (http://www.cpc-power.com/index.php?page=detail&num=1837) Up&Down (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Up_and_Down.htm)
Elevator Action (http://www.cpc-power.com/index.php?page=detail&num=798) Permolift (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Permo_Lift.htm)
Electro Freddy (http://www.cpc-power.com/index.php?page=detail&num=795) Turbo Rudi (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Turbo_Rudi.htm)
Vajon az eredeti szerzők tudtak arról, mi folyik a vasfüggöny túloldalán?
Maradék 'a' Studiós játékokra tipp? :twisted:
-
Maradék 'a' Studiós játékokra tipp? :twisted:
Van még egyáltalán maradék? :D A Magic Ball, de mintha arról Timbox úr azt mondta volna, hogy azt ők csinálták, de már nem emlékszem.
-
van, az én játékaim pl
vagy a swap
és még 1-2
de szorul a hurok a gonosz átírók nyaka körül! :) más kérdés hogy ez senkit se érdekel, mert mindenki jobban szereti és szerette az átiratokat :(
-
Van még egyáltalán maradék? :D
Ez a jó kérdés! :-)
A Magic Ball, de mintha arról Timbox úr azt mondta volna, hogy azt ők csinálták, de már nem emlékszem.
Andrew Richards, tudod akinek Budapestet mutogattuk pár éve :-) Nagyon meglepődött, hogy az ő programjából itt toplistás Magicball lett.
Arról se tudott, hogy a BASIC bővítéseiből EP Plus lett itt...
Ahogy Peter Hiner se tudott az itteni Zzzip-ekről...
-
hát elég sok magyar cég van akik külföldi szellemi termékekből gazdagodtak meg...
több közülük ma is létezik, de már legalizált módon árul...
így ment ez...
-
A Get Dexter (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Get_Dexter.htm) viszont hivatalosan készülhetett, ott maradt az eredeti szerző neve, és a borítón (http://ep128.hu/Album/Ep_Kazetta/Get_Dexter.jpg) is látszik a külföldi kiadó neve. Viszont sok-sok évig törhettük a fejünket azon, hogy miért van az a kazettára írva, hogy Get Dexter 1, amikor csak egy Get Dexter van???
A megfejtés az, hogy CPC eredetiből 2 rész készült:
Get Dexter 1 (http://www.cpc-power.com/index.php?page=detail&num=625)
Get Dexter 2 (http://www.cpc-power.com/index.php?page=detail&num=626)
-
most nézem az első hozzászólást, amiben van az a táblázat!
aki ad gmail címet megosztom a doksit és lehet editálni együtt!
-
aki ad gmail címet megosztom a doksit és lehet editálni együtt!
Itt is van ehhez Wiki. Bár a közös editáláshoz talán tényleg jobb a gmailes doksi.
A doksit szerintem belinkelheted ide!
Andrew Richards, igen, őrá gondoltam. De a Timbox is egy személynév is, nem? Vagy mintha ilyet mondott volna az illető, azért keverem.
(Zozosoft hozzászólásából nem tudok ide idézni, nem működik a gomb. Enditől idéztem, még egyet nem enged ide beszúrni.)
-
De a Timbox is egy személynév is, nem? Vagy mintha ilyet mondott volna az illető, azért keverem.
Tim Box volt az angliai klub vezetője, újság főszerkesztő, stb
Ő volt itt anno és találkozott Kopácsyékkal és mutatta meg nekik, hogy az angol felhasználók miket fejlesztettek.
-
és mikor kiment wc-re, gyorsan lemásoltak mindent? :D
-
és mikor kiment wc-re, gyorsan lemásoltak mindent? :D
Hogy ott és akkor mi történt, azt csak Mr. Box és Mr. Kopácsy tudhatja. Mindkettő jól el van tűnve...
Annyi biztos, hogy az eddig megtalált program szerzők nem tudtak arról, hogy Magyarországon árulták az ő programjaikat.
Így, hogy sorra buknak le a nálunk boltban árult, eredeti magyar fejlesztésnek hitt programok, elég érdekes az ügy...
-
Szerény véleményem szerint csak az alábbi játékok nevezhetők "eredeti EP" játéknak (nem számítva a "házi" BASIC programokat, illetve Games pack-os Death Diver-t...) Függetlenül attól, van-e hasonló játék más gépekre is:
...
Unicum (http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Unicum.htm)
...
Újabb információk birtokában ez a lista rövidülhet...
Nem vonom kétségbe a programozó jó szándékát, és valóban, nagyon élvezetes maga a játék, de bőven merített ihletet az 1988-as Flasch Bier-ből.
http://thehouseofgames.org/index.php?t=10&id=270
Íme néhány pályakép a C64-es verzióval összevetve (csak az első 20-at volt türelmem végignézni, de így is látszik néhány esetben a döbbenetes hasonlóság):
-
gondolom csináltak egy boulder dash klónt, és kerestek egy kevésbé ismert játékot amikből ellopták a pályákat :)
-
A játék témája is nagyon hasonló, mindkettő az alkohol körül "forog" (Flasch Bier németül üveg sört jelent).
Itt is van alteregó, lásd a 3. screenshotot (F.B. 11-es pálya, ami az Unicum 3.-as és 18.-as szintjét is ihlette).
Kérdés ezek után, mennyire nevezhető eredetinek a játék Enterpise platformon. Tény, hogy nem pontos konverzióról van szó, de az alapötlet és sok esetben a megvalósítás is szinte azonos, egyfajta epigonkodásnak vagy kreatív újraalkotásnak nevezhető jóindulattal is.
-
mivel kevés az eredeti ep program, ezért az unicumot szerintem nevezzük annak.
asszem régen is ebben állapodtunk meg.
-
most az jutott eszembe, hogy milyen jó lenne valami rendszer amiben pontozni lehetne az ep játékokat... pl ilyesmi szempontok alapján:
-grafika
-hang
-összhatás, játék élmény
-ep-sség :)
-
Ha a kódot nulláról írták meg EP-re, akkor az eredeti EP program. Hogy az ötletet honnan vették, az más kérdés.
Bár sokkal izgalmasabb lett volna eredeti ötleteket kidolgozni és megvalósítani, de valószínű még annyira se érhettek rá a programozók, mint itt ma, munka, család, stb. mellett egyesek, akik mégis eredeti EP programokat készítenek.
-
Ha a kódot nulláról írták meg EP-re, akkor az eredeti EP program.
csak a kódra érvényes ez? :(
mi lesz a grafikusokkal, zenészekkel? :)
-
csak a kódra érvényes ez? :(
mi lesz a grafikusokkal, zenészekkel? :)
Ha pl. az Airwolf zenéjét lecserélnénk valami EP-s, 4 csatornás, gyűrűmodulációs, alulfelüláteresztő szűrős zenére, attól még átirat lenne.
A grafikát meg lehet változtatni olyan szinten, hogy a játszhatóság is megváltozzon, de ehhez a kódba is bele kell nyúlni, mert a más látványtól nem lesz más a játszhatóság.
A Wriggler CPC átirat, ahhoz képest minimálisak a változások a kódban. A bugok is ki lettek javítva, lett extrásítás. Itt már vitatható az eredetiség, de az alap játékmenet és játszhatóság maradt az eredeti, a hozzá tartozó kóddal együtt.
A Skramble eredeti. Nem a zenék és a hangok miatt, hanem a kód miatt, hiszen nem átirat.
-
A konkrét esetre visszatérve: az Unicumot elvileg TVC-ről portolták, lehet, hogy a kód (nagy része legalábbis) a Videotonos verzióból lett lenyúlva (azonos processzor...).
-
Na, végigböngésztem a TVC-s pályákat, szintén akad pár ismerős. Az is divat volt annak idején, hogy a készítő logója/monogramja feltűnt az utolsó, vagy éppen az első pályán (lásd az utolsó 3 screenshot). Most már leszállok erről a témáról, lám, ide vezet, ha szabadságon van az ember és nagyon ráér...
-
Szerintem inkább az EP-s ihlette a TVC-st, az EP-s volt rendes boltban megvásárolható program, TVC-s verziónál nem találtam ennek nyomát. Ha TVC port lenne, akkor keskenyebb lenne a képernyő.
Amúgy meg a zenét (sok más 'a' Studios programhoz hasonlóan) Atari ST-ről "szerezték".
-
Azt nem tudom, melyik volt előbb, mindenesetre az ep128.hu szerint "...A játékot eredetileg TVC-re írta Ürmössi Zoltán és Bódy Attila, de az Enterprise verziót kicsinosították..." ( http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Unicum.htm ).
Az biztos, hogy a Videoton-féle elnagyoltabbnak tűnik, és hogy bizonyos pályák csak ebben a kettőben (Enterprise és TVC változat) fordulnak elő (lásd screenshot-ok), az eredetiben (Flasch Bier) nem.
Azt nem tudom, a Videotonos verzió mennyire hivatalos, de a "TVC játékprogram ismertető' 1. számában közölnek róla rövid leírást (lásd csatolt scannelt oldalak).
A zenéről meg annyit, hogy a Flasch Bier mindkét verziójában (C64-esen kívül Amigás is lézetik) a zene a Rózsaszín Párduc c. rajzfilmsorozat jól ismert főcímdala, lehet úgy voltak vele, hogy "tolvajtól lopni nem bűn"...
Az Amigás verzió pályái mellesleg teljesen különböznek az összes többi platformra készülttől.
[attach=3]
[attach=4]
-
Beskatulyázni dolgokat, nagyszerű és és önmagunkat felemelő dolog, mert aminek helye van az számunkra megnyugtató. :D
-
Sziasztok,
a wikin található hivatalosan megjelent program lista (https://wiki.enterpriseforever.com/index.php?title=Hivatalosan_megjelent_EP_j%C3%A1t%C3%A9kok_list%C3%A1ja) egész jó kiindulópont ahhoz, hogy elkezdjem összeszedni a dolgokat ahhoz, hogy Enterprise-hoz is lehessen egy hasonló gyűjtemény, mint ami pl. itt feltűnik:
https://youtu.be/tloTHi6q6LI?t=529
Rögtön elsőre belefutottam abba, hogy az Impossible Mission 2-ből mindegyik általam fellelhető változat vagy traineres, vagy "Cracked by HSZ" felirattal indít. Nem-cracked változat nincs ebből véletlenül valakinek? (Az ep128.hu-s is a tört változat.)
-
Enterprise-hoz is lehessen egy hasonló gyűjtemény
Ha a hivatalosan kiadott programokat akarod összegyűjteni, akkor a kazettaborítók (http://ep128.hu/Album/Ep_Kazetta/Ep_Kazetta.htm) is sokat segíthetnek. Alul a "Kazettaborító terv" természetesen utólagos kreatívkodás, azt nem kell ehhez figyelembe venni.
-
Rögtön elsőre belefutottam abba, hogy az Impossible Mission 2-ből mindegyik általam fellelhető változat vagy traineres, vagy "Cracked by HSZ" felirattal indít. Nem-cracked változat nincs ebből véletlenül valakinek? (Az ep128.hu-s is a tört változat.)
Nekem volt egy "Szenttornyai László" feliratot megjelenítő változat, (semmi "cracked") de az magnós volt és utoljára vagy 22 éve láttam. :-P A napokban megpróbálok utánanézni...
-
a kazettaborítók (http://ep128.hu/Album/Ep_Kazetta/Ep_Kazetta.htm) is sokat segíthetnek
Igen, mindenképpen :smt023 azokkal együtt lesz majd látványos.
Nekem volt egy "Szenttornyai László" feliratot megjelenítő változat, (semmi "cracked") de az magnós volt és utoljára vagy 22 éve láttam. :-P A napokban megpróbálok utánanézni...
Köszönöm! Könnyen lehet, hogy itt van a kutya elásva, rémlik valahonnan, hogy ezt is módosítani kellett a lemezről töltéshez, azért csak azok a változatok vannak szem előtt. Csak sajnos más is változott a crack közben: eltűnt a három perc levonás halálonként, így túl könnyű lett a játék, az "extra time" meg értelmét vesztette.
-
Igen, mindenképpen :smt023 azokkal együtt lesz majd látványos.
Mármint úgy értettem, annak eldöntéséhez, hogy melyek a gyári játékok. Hiszen amelyiknek van kazettaborítója (és nem utólagos kreatívkodás), az gyári. De látványhoz is jók persze.
-
Bővítettem a listát pár tétellel, szerintem ez már teljes, ill. inkább felfele téved (felsorol olyat is, ami nem jelent meg)::
https://wiki.enterpriseforever.com/index.php?title=Hivatalosan_megjelent_EP_j%C3%A1t%C3%A9kok_list%C3%A1ja#Officially_released_.28retail.29_Enterprise_games
-
A Bulldozer és a Hubert még gyanús, hogy valaminek az átirata. A többinél odaírtam (legalábbis a magyar kiadásúaknál).
-
A Laser kimaradt eddig, borítója se volt, csak véletlenül akadtam rá itt a fórumon.
-
A Tili-toli -t a szomszédom boltba vette és másolásvédett volt.
-
Bővítettem a listát pár tétellel, szerintem ez már teljes, ill. inkább felfele téved
Jó kis lista!
Nem ebbe a topikba tartozik, de amelyek EP64-en jobban játszhatók, azokba nem lehetne belepiszkálni, hogy EP128-on is ugyanolyan jól játszhatók legyenek? A Beatcha-nak basic betöltője van, abba talán könnyű lehetne belepötyögni pár sort, ami érzékeli, hogy 64-en vagy 128-on fut-e, és 128-as gép esetén valamit csinálna, hogy a sebesség lassabb legyen, pl. kikapcsolja a memória 64-en túleső részét.
-
Ha a betoltés előtt kiadod az OUT 191,0 parancsot, akkor nem lesz lassú EP128-on is ?