Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Z80 (Read 21108 times)

Online endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7019
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Z80
« Reply #45 on: 2013.September.18. 17:50:10 »
Quote from: Zozosoft
Nem hinném, hogy csak ezért megérné gyártani. Ott a példa, hogy pár éve a NASA Ebay-en vásárolta fel a 8086-osokat az űrsiklókhoz. Ha Z80-at raktak volna bele anno, vehettek volna vadiújat :-)
haha ez vicces
lehet, hogy a NASA vette meg az összes EP-t, és semmisítette meg őket??? durva! :D
A diplomás magyar programozó megcsinált egy pacmant egy év alatt, majd lefikázta a világ legjobb játékait. :D

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3496
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Chrome 30.0.1599.47 Chrome 30.0.1599.47
    • View Profile
    • http://lgb.hu/
Re: Z80
« Reply #46 on: 2013.September.18. 19:32:02 »
Quote from: endi
vajon milyen z80-as hw volt az amiből a legtöbbet eladtak? specy?
gameboy és gameboy colorban is z80 van, meg biztos van még ilyen konzol

Negativ, az nem Z80, bar hasonlt ra. Pl nincsen benne DD, FD prefix, nincs IX es IY register (es a veluk kapcsolatos muveletek), es meg par kisebb valtozas is van. Viszont "cserebe" pl van a 65xx-osokhoz hasonlo fogalom, egy 256 byte nagysagu terulet ami kulon opcode-okkal egy byte-al cimezheto (65xx-n ez a "nullas lap" bar itt FF00-n van eppen nem nullan ...), es igy nemikepp gyorsabb vele dolgozni. Ja, es nincs IN/OUT sem (gondolom itt is memoriaba agyazott I/O van, ahogy pl 65xx-n is). Mar amennyire emlekszem, sok hulysegemre jellemzo, hogy pl ilyen emulatort is akartam irni egyszer, ennyi remlik belole fejbol. Felteve, ha ez a gameboy coor tenyleg, es nem keverem valami massal :) Az biztos, hogy vmi gameboy volt az is.

Na, kozben rakerestem:

http://realboyemulator.wordpress.com/2013/01/01/the-nintendo-game-boy-1/ es pl http://pastraiser.com/cpu/gameboy/gameboy_opcodes.html

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3496
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Chrome 30.0.1599.47 Chrome 30.0.1599.47
    • View Profile
    • http://lgb.hu/
Re: Z80
« Reply #47 on: 2013.September.18. 19:36:59 »
Quote from: endi
az durva hogy még gyártják :D
vajon miért??? gondolom csak alkatrészcsere céllal veszik...

65xx-eket is gyartanak, pl 65C02 es a 16 bites valtozatat (65C816), 20MHz-en elmennek szepen, es CMOS meg minden, termeszetesen (ez 65xx-nel nagy szo, mivel ott nincs kulon m/t cycle, minden a memoriaelerest is beleertve a kulso orajelen megy, tehat 20MHz igen szep sebesseget ad egy 65xx-hez kepest ...). Gondolom hasonlo celzattal teszik, bar allitolag par design hu ceg meg mindig hasznal ilyeneket uj cuccban is, mondjuk ez nekem fura (olcsobban kap ennel joval utosebb es kevesebbet is evo CPU-kat ma mar ...).

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13375
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 24.0 Firefox 24.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Z80
« Reply #48 on: 2013.September.18. 19:57:15 »
Quote from: lgb
bar allitolag par design hu ceg meg mindig hasznal ilyeneket uj cuccban is, mondjuk ez nekem fura (olcsobban kap ennel joval utosebb es kevesebbet is evo CPU-kat ma mar ...).
De arra újra meg kell írni a programot, tesztelni, stb. Ipari cuccoknál jó dolog a sok éve kitapasztalt megbízhatóság, és ott nincs az, hogy kijött valami programból az n+1 verzió, és 2x annyi proci kell neki, meg 4x RAM :-)
Ha jól működik valami, minek felesleges variálással elrontani :-)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3496
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Chrome 30.0.1599.47 Chrome 30.0.1599.47
    • View Profile
    • http://lgb.hu/
Re: Z80
« Reply #49 on: 2013.September.18. 20:09:51 »
Quote from: Zozosoft
De arra újra meg kell írni a programot, tesztelni, stb. Ipari cuccoknál jó dolog a sok éve kitapasztalt megbízhatóság, és ott nincs az, hogy kijött valami programból az n+1 verzió, és 2x annyi proci kell neki, meg 4x RAM :-)
Ha jól működik valami, minek felesleges variálással elrontani :-)

ACK. Azert irtam hogy vannak design hu emberekek/cegek ahol ez nem elhanyagolhato szempont :) Csak ugye sajna azert csak "kikopnak" ezek, total uj dolgot meg nem igazan csinalnak veluk mar :(

Offline Mayer Gábor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 208
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 23.0 Firefox 23.0
    • View Profile
Re: Z80
« Reply #50 on: 2013.September.19. 11:59:40 »
lehet, hogy a NASA vette meg az összes EP-t, és semmisítette meg őket??? durva! :D

A hír csak félig igaz. A mai napig használják őket pl. az enterprise űrhajóban.

Online endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7019
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Z80
« Reply #51 on: 2013.September.19. 12:07:52 »
na és várjunk csak! ha még használják a z80-t, akkor ezek szerint aki tudja programozni, annak ez munkalehetőség :)
A diplomás magyar programozó megcsinált egy pacmant egy év alatt, majd lefikázta a világ legjobb játékait. :D

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3496
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Chrome 30.0.1599.47 Chrome 30.0.1599.47
    • View Profile
    • http://lgb.hu/
Re: Z80
« Reply #52 on: 2013.September.19. 18:00:50 »
Quote from: endi
na és várjunk csak! ha még használják a z80-t, akkor ezek szerint aki tudja programozni, annak ez munkalehetőség :)

Ez valoszinu igy van. Es mint sok "regi" technikaval, ha sikerul megtalalni egy ilyen melot (ami persze nehez, mert nem sok helyre kell ...), akkor egesz szepen lehet belole gondolom keresni, mert azert ma mar nincs tul sok ember, aki ilyesmivel foglalkozik a "huzzuk az ikont a vinyozban!" a meno mar a programozoknal is lassan ...

Online endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7019
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Z80
« Reply #53 on: 2013.September.19. 18:21:50 »
jaj már régóta az a menő kóder aki windózban tud formot csinálni és gombokat rárakni :D

sztori: első munkahelyemen mutattam a kódereknek hogy én is programoztam, mutattam nekik a tök komoly platformjátékomat, saját 2d render, marha komplex gameplay. hümmögtek.

aztán egyszer véletlen előkerült egy programom amiben egy formra raktam deplhiben pár gombot meg valami bitmapot, szöveg kiírás stb... megszólal egyik srác: "hm, te tényleg tudsz programozni"

XD
A diplomás magyar programozó megcsinált egy pacmant egy év alatt, majd lefikázta a világ legjobb játékait. :D

Offline Mayer Gábor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 208
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 23.0 Firefox 23.0
    • View Profile
Re: Z80
« Reply #54 on: 2013.September.19. 18:54:39 »
sztori: első munkahelyemen mutattam a kódereknek hogy én is programoztam, mutattam nekik a tök komoly platformjátékomat, saját 2d render, marha komplex gameplay. hümmögtek.

Ezeket bemutathatnád, szerintem sokunkat érdekelne a működése.

Online endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7019
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Z80
« Reply #55 on: 2013.September.19. 20:29:03 »
Quote from: Mayer
Ezeket bemutathatnád, szerintem sokunkat érdekelne a működése.
már hogy érted?
forrást is odaadom ha kell :) pascal+asm, illetve delphi+asm
végül is ugyanaz a 2d render mint EP-n... pixeleket rakosgat az ember marha gyorsan, még egy 20Mhz-s 286-os is elég cool volt már sebességben (meg gondolom már a memória is)
egyik játékom (mega mac man című, DOS) 320x200-as vga grafikát használt, statikus pályák (tehát nem scrollos), de marha komplex gameplay (kb boulder dash egy marha komplex verziója ötvözve platformerekkel)

a másik komolyabb csak engine szintjére ért, játék már nem készült vele, ez delphi+asm, parallax scrollos, bármennyi layer-t kezelő engine, nagyon komoly editorral. ekkor kezdtem céges szinten játékfejlesztésbe, úgyhogy ezért is hagytam abba. meg ez már olyan bonyolult volt, hogy több ember kellett volna hozzá...
A diplomás magyar programozó megcsinált egy pacmant egy év alatt, majd lefikázta a világ legjobb játékait. :D

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3496
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
  • OS:
  • Linux (Ubuntu) Linux (Ubuntu)
  • Browser:
  • Firefox 32.0 Firefox 32.0
    • View Profile
    • http://lgb.hu/
Re: Z80
« Reply #56 on: 2014.October.06. 14:39:00 »
http://www.righto.com/2014/10/how-z80s-registers-are-implemented-down.html

Mondjuk az infok egy reszet olvastam mar itt-ott, de azert nekem legalabbis volt ujdonsag. Erdekes olvasmany szerintem.

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3496
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
  • OS:
  • Linux (Ubuntu) Linux (Ubuntu)
  • Browser:
  • Firefox 32.0 Firefox 32.0
    • View Profile
    • http://lgb.hu/
Re: Z80
« Reply #57 on: 2014.October.08. 15:56:32 »
Ha valos (nem memory referesh vagy int ack) memoria vagy I/O igeny jon ki Z80-bol, akkor jol tippelek, hogy arra az idore az RD es a WR kimenetek mindig pontosan egymassal ellentetben allnak? Tehat voltakeppen akar nezhetem csak az egyiket is, ha pl RD mint low active jel low, akkor read, ha az RD magas akkor write, es ehhez a WR-t meg se kell neznem, mert csak igy lehetseges. Azert kerdem, mert van amit igy egyszerubb megoldani nekem pl, mint kulon RD-t es WR-t nezni (amugy 65xx-en pl egy szem drot, egyik jelszint WR a masik RD, nincs ket kulon laba a CPU-nak erre, egy szem van).

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13375
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 32.0 Firefox 32.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Z80
« Reply #58 on: 2014.October.08. 16:15:11 »
A frissitést még ugyan külön tudod választani a RFSH vezetékkel, de azt Int Ack-ot csak úgy, ha nézed a RD és WR vezetéket is az IORQ mellé. (Ez nem jött össze anno az 'a' Studiónak...)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3496
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
  • OS:
  • Linux (Ubuntu) Linux (Ubuntu)
  • Browser:
  • Firefox 32.0 Firefox 32.0
    • View Profile
    • http://lgb.hu/
Re: Z80
« Reply #59 on: 2014.October.08. 16:33:15 »
Quote from: Zozosoft
A frissitést még ugyan külön tudod választani a RFSH vezetékkel, de azt Int Ack-ot csak úgy, ha nézed a RD és WR vezetéket is az IORQ mellé. (Ez nem jött össze anno az 'a' Studiónak...)

Vilagos, azert is irtam, hogy mar eloallitottam mondjuk magamnak azt az "MREQ" (nevezzuk annak pl) jelet, ami biztosan nem refresh, tehat valoban memoria muvelet, akkor az RD es WR jelek minden esetben garantaltan egymasnak tukorkepei. En csak olyantol felek, hogy van par ns keses, mert egyik jel pl tobb kapun megy at a CPU belsejeben es igy vmi hazard kepzodik, mert az RD/WR le es felfuto elei nem pontosan szimmetrikussak, meg ha "stabil" jelszintnel igaz is, hogy egymas "tukorkepi". Na, most jol elmondtam :) Amugy azert kell, mert multi-CPU (Z80, 65xx) erdeklodesem miatt arra gondoltam, hogy csinalok nemi kis "interface-t" Z80-hoz es 65xx-hez is, es kvazi uazt a hw-t akasztom ra mindkettore ezek utan, igy nem kell ketszer megcsinalni mindent a ket CPU tipushoz mondjuk :)

Viszont az IO dolgot nem ertem amit irtal. Miert kell nezni az IORQ melle az RD/WR-t is? Hiszen lehet port iras es olvasas is. Nem ugy van, hogy IORQ melle az M1-et kell nezni, hogy int ack, vagy I/O muvelet? Vagy en emlekszem rosszul? Mert akkor azt csinalnam, hogy M1 es IORQ alapjan eldontom, hogy ez "valodi" I/O muvelet (nem int ack), illetve RFSH es MREQ alapjan, hogy "valodi" memoria muvelet (es nem dram frissites), es akkor ezek utan mar igaz, hogy az RD vagy WR kozul egyik mindig aktiv, es pont egymassal ellentetes a ket jel. Vagy tevedek?