Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Nick 2.0 (Read 8589 times)

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1449
  • Country: hu
Re: Nick 2.0
« Reply #30 on: 2023.December.26. 14:55:45 »
Sajnos nem. :( Legfeljebb gyönyörű EP 2.0 játékokat. Kérdés, hogy hogyan lesz mindenkinek ilyen gépe és ki fogja írni azokat a játékokat? :(

Senki nem vesz EP-t. Nagyon drága, akinek meg van, annak a dobozok ott porosodnak a másik szobájában.
Nehéz összekötni mai TV-vel. Kell neki a hely. Csak néhány elvetemült van, aki valódi gépet tart CRT tv-vel a szobában.
A kérdésedre a válasz:
1. Nem lesz mindenkinek ilyen.
2. Az fogja írni, aki letölti az EMU-t és kipróbálja, miket lehet.

Offline gflorez

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3610
  • Country: es
    • Támogató Támogató
Re: Nick 2.0
« Reply #31 on: 2023.December.26. 17:06:32 »
Sorry, only in English:

I think that the logical way is to go for FPGA. Some time ago I put here a link about a Spanish non-profit add-on named Poseidon where to connect a cheap Chinese QMTech FPGA.

It will have a cut down price of about 100€, that added to the QMTech FPGA will amount less than 200€. Ok, a box if necessary will cost les than 20€.

At the moment there are more than 10 converted cores including the EP.

For me, one of the most important features of this FPGA add-on is the big expansión conector at the side, enough for an Enterprise expansión port. Yes, it is intended for connecting real computer hardware through a level shifter intermediary PCB. The computer cores could become hybrid with this FPGA. This is not new, for example, classic Spectrum hardware can be connected to the ZXNext or its NGo clone.

I am not writing about something to be launched on the future, Kyp(and all the Retrowiki FPGA team) are just now testing thoughtfully the prototypes, and very soon Manuferhi will put the price in his web.

Enhanced versions of Nick and Dave will live happily inside a FPGA, I have no doubt.
« Last Edit: 2023.December.26. 17:21:22 by gflorez »

Offline Ferro73

  • EP lover
  • *
  • Posts: 980
  • Country: hu
Re: Nick 2.0
« Reply #32 on: 2023.December.26. 17:28:34 »

Ezeknél a régi gépeknél a max képfrissítés 25Hz (nem muszály ilyen gyorsan, lehe ennek a fele is). Ha 25Hz-zel scrollozza a képet 1 pixellel, akkor csak 1024 pixelt kell kirajzolni oszloponként erre van 1/25Hz=40ms ideje.
 Ha nem így csinálnám, hanem a teljes kép átírást választanám, akkor a CPU-nak 320x240 kép esetén 76.800 pixelt kellene kirajzolnia.
 Melyik a jobb 76k pixel kirajzolása vagy 1024db ?
Hát ezt már tényleg nem értem.
A két margó között, hogy fog elférni a 320 pixel bájt?
Mennyire lenne kompatibilis a régi LPT táblával?
Ennyi erővel lehetne Dual NICK.
Bár még nem látom át.
Valami olyasmi lenne mint az EXOS EDITOR:,DISPLAY csak az függőleges?
Vízszintesen pedig minden .....
Akkor minek NICK2 a  VGA vezérlő integrálása lehet eredményesebb lenne.

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1449
  • Country: hu
Re: Nick 2.0
« Reply #33 on: 2023.December.26. 21:21:16 »
"A két margó között, hogy fog elférni a 320 pixel bájt?"

Onnan indul a dolog, hogy nem jó topikba írtam tegnap. A Nick 2.0-ba akartam, már szóltam a modiknak, de gondolom karácsonyoznak.
Ha megnyitod a NICK 2.0 topicit és elmész a legvégére, akkor láthatod a képeket amiket az általam kitalált módban készítettem. Ekkor a két margó között 320 képpont lesz 256 színnel/pixel:
https://enterpriseforever.com/hardver/nick-2-0/
Szóval már mintám van rá.

"Mennyire lenne kompatibilis a régi LPT táblával?"
Az LPT táblában van egy nem használt mód. Azt szeretném erre az új színmódra elhasználni, a diszlokációval (képtolással) együtt. Ebben a módban a NICK akkor nem 64kB memóriával, hanem 256kB vagy mégtöbbel rendelkezne.
 
"Ennyi erővel lehetne Dual NICK."
 Nincs kizárva, hogy a klasszikus nick a Nick 2.0-val együtt működjön.

"Valami olyasmi lenne mint az EXOS EDITOR:,DISPLAY csak az függőleges?"
Igen, most hogy mondod. Ott is ez van, pontosan!

"VGA vezérlő integrálása lehet eredményesebb lenne."
 VGA vezérlőre nem vállalkozom. Ezt csinálja más.

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1449
  • Country: hu
Re: Nick 2.0
« Reply #34 on: 2024.January.04. 15:50:23 »
Továbbgondotam a témát.
 Általában a Z80-as rendszerekkel az a baj, hogy hiába fejlesztek ki 8bit/pixel, vagy ettől magasabb képmegjelenítést, ha a memória töltögetése rengeteg processzoridőbe telik, és a Z80 nem igazán tud ekkora mennyiségű adattal dolgozni.
 Az EP karakteres megjelenítési módja (más gépeknél a csempe alapú rendszer) pont erre van kitalálva. Meghatározott csempeméretek esetén megsprórolható rengeteg byte.
 320x240 és 1byte/pixel esetén a videomemóriában kell 72KB hely. Ez csak a "frame buffer, tehát amit látunk". Emellett szükség van memóriára, ahol a képelemeket tárolom. A játék nagyságától függően ez lehet akár ennek 2-3-4 szerese. Mai hardverrel nem probléma 3MB-ig kiterjeszteni a memóriát, csak nem szabad elfelejteni, hogy 8 MHz-es CPU-val dolgozunk, neki is van más dolga.
 HA 8x8-as "karakterekkel dolgozom, akkor a 72KB / [8pix x 8pix ]  = 1,12 KB elég a képtartalom vezérlésre. 16x16 csempe esetén ennek fele kb. 0,6 KB elég.

A másik dolog, hogy sok játéknál a padló/falak stb. ismétlődő sormintával rendelkeznek, tehát felesleges ezeket rajolgatni nagy mennyiségben.

 Tehát arra jutottam, hogy az új módban, ahol 256 színnel dolgozok, kiterjesztem választhatóan 8x8 pixeles vagy 16x16 pixeles "karakteres módra", ahol a LD1 címen lévő 1BYTE/karakter adathalmazzal kijelölöm, hogy az LD2 címen lévő 8x8 vagy 16x16 és 1byte/pixel képecskékből melyiket kérem a képernyőre.

 További extra a látható kép diszlokációja (eltolása x és y irányban) lehetséges lesz, azaz megadható, hogy egy adathalmazt hol kezdjen el olvasni. Ezzel a könnyű és gyors scrollozást szeretném bevezetni, mint ahogyan az EDITOR működik a basicben. Az egyszerűség és gyorsaság kedvéért úgy fogom megoldani, hogy kiad egy
OUT 8C,xx utasítást, ahol a 8 bit így néz ki
(MSB) xxxxyyyy (LSB)
xxxx egy előjeles eltolási érték ami lehet min:-6 és max:+6. A "1000" értéket megadva reseteli az eltolást 0-ra.
Egyszer kiadva az eltolási paracsot, csak egyet tol a képen. A következő eltoláshoz ismét ki kell adni. Az eltolás parancs megvárja amíg a félkép befejeződik és csak utána lesz érvényes, hogy ezzel elkerüljük a sorok közötti elcsúszást (screen tearing).

 Még egy extra kellene szerintem, hogy az LD1 és LD2 mellett bevezetném az LD3 mezőt, ahonnan egyszerre olvasná a pixeleket az LD1-gyel, és a kedves programozó döntené el, hogy a két háttérképet hogyan kombinálja:
00: LD3 nincs megjelenítve
01: LD1 hátul LD3 elöl (LD2-ben valamelyik szín a 256-ból nem írja felül (áttetsző) a LD1 pixeleit)
10: teszt: LD1 és LD3 összeadódnak, és azt jelenítjük meg
11: teszt: LD1 és LD3 pixelei kivonódnak, és azt jelenítjük meg
 
 A sprite ok tárolásán gondolkodok még. Nem hiszem hogy a háttérrel kellene spekulálni. Kellene egy 8x8-as SPRITE táblázat, ahol deklarálni lehet a SPRITE-okat, és eldönteni, hogy hol legyenek megrajzolva: LD1 háttér mögött, LD1 és LD2 között, LD2 előtt.
 Erre nem nagyon tudok más megoldást, mint NICK 2.0-ban tárolt SPRITE táblázat, és memóriában tárolt alakzat. A sprite mérete még kérdéses, majd a tesztek megmutatják meddig lehet elmenni.
« Last Edit: 2024.January.04. 15:59:02 by Tuby128 »

Offline Tutus

  • EP lover
  • *
  • Posts: 682
  • Country: hu
    • Enterprise 128
Re: Nick 2.0
« Reply #35 on: 2024.January.05. 11:07:50 »
Erre nem nagyon tudok más megoldást, mint NICK 2.0-ban tárolt SPRITE táblázat, és memóriában tárolt alakzat. A sprite mérete még kérdéses, majd a tesztek megmutatják meddig lehet elmenni.
Nick 2.0 ...
Mondanál erről valami infót? Kivel gyártatod majd le?
Nem tudom, olvastad-e az Issue7 ezzel kapcsolatos infóit?
Szerinted jó az, ha két úton indulunk? Te a Nick 2.0-val, mi meg a másikkal?
Jó lenne, ha ez a kis közösség összetartana :)

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1299
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: Nick 2.0
« Reply #36 on: 2024.January.05. 11:38:18 »
Persze, hogy olvasta! Még hozzá is szólt, ha olvastad az erről nyitott fórumtémát. A két projekt teljesen eltérő irányban halad. Az Issue 7 kompatibilis kíván maradni az eredeti hardverrel, de kiegészítené az alaplapot a ma elérhető szolgáltatások egy részével és esetleg hozzáadna kompatibilitást nem megváltoztató újabb bővítményeket. A Nick 2.0 teljesen új alapokra helyezett, látszólag a rendszer szűk keresztmetszeteit jelentősen kitágító, felülről részlegesen kompatibilis Enterprise változat szeretne lenni.

Offline Tutus

  • EP lover
  • *
  • Posts: 682
  • Country: hu
    • Enterprise 128
Re: Nick 2.0
« Reply #37 on: 2024.January.05. 12:22:43 »
Persze, hogy olvasta! Még hozzá is szólt, ha olvastad az erről nyitott fórumtémát. A két projekt teljesen eltérő irányban halad. Az Issue 7 kompatibilis kíván maradni az eredeti hardverrel, de kiegészítené az alaplapot a ma elérhető szolgáltatások egy részével és esetleg hozzáadna kompatibilitást nem megváltoztató újabb bővítményeket. A Nick 2.0 teljesen új alapokra helyezett, látszólag a rendszer szűk keresztmetszeteit jelentősen kitágító, felülről részlegesen kompatibilis Enterprise változat szeretne lenni.
Oké, értem én :) A kérdés igazán arra volt kihegyezve, hogy hogyan valósítja meg ezt kézzel fogható Nick 2.0 formájában :)
És hogyan cseréli majd le a meglévő, régi Nick helyett?
Ha én (mi, mint közösség) lemondtunk erről a projektről, akkor? ... Oké, én örülnék ha sikerülne!
Én ezzel kapcsolatban semmi segítséget és támogatást nem kaptam (kb. hülye ötlet volt részemről, úgy érzem...).

Az Issue7-nél is: ki garantálja majd azt, hogy a donor alaplapból sérülésmentesen kiforrasztja majd a Nick-et és Dave-et?
Ezt senki nem kérdezte, de én most felvetem ezt! Lehet, hogy rossz helyen, de majd átteszem az Issue7 topicba is ezt a kérdést.
« Last Edit: 2024.January.05. 12:25:58 by Tutus »

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1449
  • Country: hu
Re: Nick 2.0
« Reply #38 on: 2024.January.05. 15:04:11 »
Oké, értem én :) A kérdés igazán arra volt kihegyezve, hogy hogyan valósítja meg ezt kézzel fogható Nick 2.0 formájában :)
És hogyan cseréli majd le a meglévő, régi Nick helyett?
Ha én (mi, mint közösség) lemondtunk erről a projektről, akkor? ... Oké, én örülnék ha sikerülne!
Én ezzel kapcsolatban semmi segítséget és támogatást nem kaptam (kb. hülye ötlet volt részemről, úgy érzem...).

Az Issue7-nél is: ki garantálja majd azt, hogy a donor alaplapból sérülésmentesen kiforrasztja majd a Nick-et és Dave-et?
Ezt senki nem kérdezte, de én most felvetem ezt! Lehet, hogy rossz helyen, de majd átteszem az Issue7 topicba is ezt a kérdést.

Issue 7-re Kvaczko ezen megoldásával lehetne nick-et (és dave-et) varázsolni.
https://enterpriseforever.com/hardver/enterprise-issue7-alaplap/msg89892/#msg89892

 Régi alaplapokra nincs nagyon megoldás mert TQFP tokozású régi nick helyére nem tudunk semmilyen pcb-t tenni. Esetleg a Z80 furatszerelt helyére tennénk egy olyan FPGA-t amiben a Z80 és a Nick integrálva vannak. Így a Nick memóriahozzáférése megtörténne egy helyen, nem zavarná a Z80 a dave-et, és fordítva.

 A harmadik megoldás egy külső nick lenne a expansion konnektoron. Nyilván meg kell oldani, hogy a video megszakítás valahogy visszajusson a EP lapjára. Illetve ha nincs benne NICK, akkor a video memória olvasása nagyon problémás a Dave miatt. Külső Nick-nek igazán nincs sok értelme.
 A Z80 helyére kell a trükközést betenni, nincs más megoldás.
« Last Edit: 2024.January.05. 15:08:07 by Tuby128 »

Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1851
  • Country: hu
    • Honlapom
Re: Nick 2.0
« Reply #39 on: 2024.January.05. 22:32:06 »
Ez az, hogy eleve nem is kellene kiforrasztani semmit sehonnan. Le kellene gyártatni újra a NICK -et és a DAVE -et is. A fene sem akar régi alaplapokat gyilkolászni és "hátha sikerül" -alapon nekiesni a kiforrasztásoknak.

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1449
  • Country: hu
Re: Nick 2.0
« Reply #40 on: 2024.January.05. 22:45:30 »
Ez az, hogy eleve nem is kellene kiforrasztani semmit sehonnan. Le kellene gyártatni újra a NICK -et és a DAVE -et is. A fene sem akar régi alaplapokat gyilkolászni és "hátha sikerül" -alapon nekiesni a kiforrasztásoknak.
Szerintem pedig le kellene adni a rendelést újabb 100.000 Enterprise 128-ra. Jó reklámmal azonnal el is lehetne adni az egészet:
https://www.youtube.com/watch?v=QOAbKfxwkjk

Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1851
  • Country: hu
    • Honlapom
Re: Nick 2.0
« Reply #41 on: 2024.January.06. 22:36:35 »
Szerintem pedig le kellene adni a rendelést újabb 100.000 Enterprise 128-ra. Jó reklámmal azonnal el is lehetne adni az egészet:
https://www.youtube.com/watch?v=QOAbKfxwkjk
Vicces vagy, mint tengeralattjárón a rácsos ablak...
(Ha 100 db. -ot sikerülne legyártatni mindkettőből, az unokáinknak is elég lenne.)
Sem az eredeti alaplapok szempontjából, sem a NICK / DAVE szempontjából nem jó 5let a "kiforrasztósdi"! Tutus is említette már, kért is segítséget, hogy nézzünk szét, hol lehetne megoldani az újragyártást, de eddig kb. nulla embernek volt ötlete. :-(