Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: DAVE (Read 81410 times)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: DAVE
« Reply #30 on: 2010.May.21. 12:01:12 »
4 jelet tud, a négyszögjel mellett a háromszögjel, a szinusz jel,

Szinuszt azt nem :razz: Illetve közvetve lehet ahhoz hasonlót előállítani a szűrővel (azaz például háromszögjelből aluláteresztő szűrővel). Fontos viszont, és ezt nem említetted, a valódi analóg rezonáns szűrő, amelynek aluláteresztő-, felüláteresztő-, és sávszűrő kimenete is van, amelyeket tetszőleges kombinációban keverni lehet. Kár, hogy csak egy szűrő van, de még így is nagyon hasznos, és a jobb SID-re írt zenék és hangeffektusok igyekeznek is kihasználni. Ezen kívül a négyszögjel kitöltési tényezője állítható, és lehetőség van szinkronizálásra egy másik csatornával (ilyenkor a szinkronizált csatorna a másik csatorna frekvenciáján újraindul 0 fázisról), amik szintén hasznos, és analóg szintetizátorokban gyakran használt funkciók. Említést érdemel még a pontosabb (16 bites) frekvencia, amely 0.05872539 Hz egységekben lineárisan állítható. Így például a normál A hangnál két oktávval mélyebb 110 Hz-es hangnál a felbontás kb. 1 / 1873, EP-n ugyanez 1 / 1136 körüli érték; ez ugyan nem túl nagy eltérés, de nagyobb frekvencián egyre nagyobb, pl. 220 Hz-nél már 1 / 3746 a SID és 1 / 568 a DAVE, 440 Hz-nél pedig ez 1 / 7492.5 illetve 1 / 284. A CPC az alacsonyabb hang órajel miatt az EP-nél kétszer pontatlanabb. Talán nem túl nagy jelentőségű, de előny még a jobb minőségű zajgenerátor: 23 bites (8388607 bit után ismétlődik a minta), és a kimenet nem csak 1, hanem 8 bitet használ fel, tehát jobban hasonlít valódi analóg fehérzajra, mint a többi gépen, ahol a zajkimenet csak 0 vagy 1 lehet.
 
De a DAVE is tud néhány olyan dolgot, amit a többi gép nem (sztereó hang, 6 bites hangerő és DAC mód - ami trükkös és az SNDPLAY-ben használt megoldással akár 7 bites is lehet, 4 csatorna (még ha az egyik csak zaj lehet is), és a különböző torzítások hasznosak lehetnek effektusoknál és például cintányérszerű hangok előállításánál). Csak nagyon kevés az eredeti EP program :(, ezért tűnik a DAVE rosszabbnak az AY-nál, mert azt az átiratoknál nem lehet tökéletesen emulálni.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: DAVE
« Reply #31 on: 2010.May.21. 12:28:49 »
és a különbözõ torzítások hasznosak lehetnek effektusoknál és például cintányérszerû hangok elõállításánál).
Csak az a baj, hogy ember nincs aki tudná, hogy lesz ebbõl cintányér, dob, vagy éppen egy robbanás hangaj :-(
Quote
Csak nagyon kevés az eredeti EP program :(, ezért tûnik a DAVE rosszabbnak az AY-nál, mert azt az átiratoknál nem lehet tökéletesen emulálni.
Igazából mennyi olyan program van, ami a DAVE-vel való zenélésre van írva? Tehát nem AY-t próbál meg emulálni, és nem is DAC-ol, hanem a DAVE képességeit használva "szintetizátorozik", és a bocibocitarkánál komolyabb?
A demók kb mind kiesnek, azok vagy digitális zenét játszanak, vagy Spectrum programokból kiszedett AY zenét. Egyedül a Sztereó Zene Demo néven futó dologra tudok gondolni, ami ha jól emlékszem a SOUND: eszközt használja.
Játékok közül talán a Magicball lehet nem AY átirat?

Egy jó zeneszerkesztõt kellett volna még kiadniuk anno :-(

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: DAVE
« Reply #32 on: 2010.May.21. 13:28:43 »
De a DAVE is tud néhány olyan dolgot, amit a többi gép nem (sztereó hang, 6 bites hangerő és DAC mód - ami trükkös és az SNDPLAY-ben használt megoldással akár 7 bites is lehet
Ezt a trükkös 7 bites lejátszást be lehet tenni a DTM playerbe is?

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: DAVE
« Reply #33 on: 2010.May.21. 13:52:17 »
Ezt a trükkös 7 bites lejátszást be lehet tenni a DTM playerbe is?

Nem, mert az már most is használja arra, hogy 2*2 6 bites csatornát lehessen lejátszani (eredetileg csak 5 bites volt).

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: DAVE
« Reply #34 on: 2010.May.21. 13:56:49 »
Megint megjegyezném csendben hogy az én demóim egy része, és játékaim mind eredeti, saját EP zenét használnak. :) Más kérdés hogy nem viszik túlzásba az EP hangzásának kihasználását. :)
Az Ork Megademo 2-ben pl. csak saját zene van, és általában nem digi zenék.

EP hangzás tekintetében azonban van pár jól sikerült játék:
Wizards Lair - szerintem ez marha jó, bár csak egyféle, de nagyon jó hangszer van benne
Nodes of Yesod: a fõcím zene is, de a gameover zene fõleg!
...ki lehetne ezeket gyûjteni, és talán külön listát készíteni róluk "eredetiség" tekintetében! (bár az eredeti EP játékok lista se nagyon készül, na de majd én...)

Amúgy persze a digi zenék leelõzik a sima zenéket, de azért persze azokból erõsen hiányoznak a magas frekvenciák, na meg persze közben alig bír valami mást csinálni a gép...

Azért a c64 zseniális hangcsippel rendelkezik, ez tény... és még annyit megjegyeznék vele kapcsolatban, hogy a legtöbb ember - még magukat c64-zene rajongóknak tartók is - nem ismerik az igazán durva hangzású c64 zenéket!

Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: DAVE
« Reply #35 on: 2010.May.21. 14:18:52 »
Nem, mert az már most is használja arra, hogy 2*2 6 bites csatornát lehessen lejátszani (eredetileg csak 5 bites volt).

Arra emlékeztem, hogy eredetileg 5 bites volt, arra nem, hogy miért nem lett 7 :D
Erre a kis emlékeztetőre volt szükségem.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: DAVE
« Reply #36 on: 2010.May.21. 21:03:42 »
Arra emlékeztem, hogy eredetileg 5 bites volt, arra nem, hogy miért nem lett 7 :D

Az SNDPLAY úgy állít elő 7 bites hangot, hogy két 6 bites csatornát használ, amelyekre a 7 bites érték felét írja le- és felfelé kerekítve.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: DAVE
« Reply #37 on: 2010.May.28. 20:40:50 »
Egy rövid teszt alapján úgy látszik, nem mûködik ez a megoldás. A 0. bit beállítása után továbbra is "látja" a NICK az alsó 48K video memóriát, és az lassú is marad. Azonban ilyenkor valamiért lefagy az EXOS, ha megpróbálom elindítani a rendszert a 01:C00Dh címen.

Csináltam egy próba EXOS 2.32-t. Az eredménye az, hogy folyamatosan resetelgeti magát, csak akkor indul el, ha 64K-s módot választjuk. Némi ASMON-ozás után kiderült, hogy így a 08-FB tartományban is a négy videó szegmens ismétlõdik folyamatosan, magyarán a teljes 08-FF tartomány videó memória lesz, amibõl persze csak 64K van kiépítve, ezért ismétlõdik. Ez okozza a folyamatos resetelést, mivel amikor az FB-t tesztelné, felülírja a rendszerszegmenst.
Kicsit még színesíti a dolgot, hogy ahol van létezõ "külsõ" RAM (vagy egy 128-as gépben pl az F8-FB), ott ütközés lesz az adatbuszon a videó memória és a bõvítõ memória között, így némileg keverednek a bitek: úgy tûnik sima olvasási ciklusban AND mûvelet történik a két tartalom között, viszont a gyorsabb utasítás olvasási ciklus elkapja a "külsõ" RAM gyorsabb jelét, ezért nem fagy le a gép egybõl az OUT 191,5-re :-)
Írás végbe megy mindkét RAM-ba.

Már csak arra lennék kíváncsi mért hablatyoltak arról a 16K RAM-ról a DAVE leírásban...

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: DAVE
« Reply #38 on: 2010.August.12. 11:17:34 »
István!
Az SNDPLAY úgy állít elõ 7 bites hangot, hogy két 6 bites csatornát használ, amelyekre a 7 bites érték felét írja le- és felfelé kerekítve.
8 bites, 1 csatornás lejátszást (lásd Enterball hangminták :-) ) ki lehetne sajtolni a Dave-bõl?

Offline Mayer Gábor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 216
  • Country: hu
Re: DAVE
« Reply #39 on: 2010.August.12. 12:20:51 »
Én fel sem tudom fogni, hogy jutott eszükbe a tervezőknek, hogy ne 8 bites legyen a D/A konverter?

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: DAVE
« Reply #40 on: 2010.August.12. 12:51:36 »
Én fel sem tudom fogni, hogy jutott eszükbe a tervezõknek, hogy ne 8 bites legyen a D/A konverter?
Csak arra tudok gondolni, kifogytak a lábakból, ehhez plusz 4 láb kéne DAVE chipre, és akkor lehet, hogy már egy kategóriával nagyobb, és drágább chip kellett volna.
Akkoriban bõven elégnek tûnhetett a 6 bit is, az AY vagy a SID is csak 4 bites.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: DAVE
« Reply #41 on: 2010.August.12. 15:35:13 »
István!8 bites, 1 csatornás lejátszást (lásd Enterball hangminták :-) ) ki lehetne sajtolni a Dave-bõl?

Talán megoldható, mindenesetre 3 csatorna keverésével (ez csak úgy lehetséges, ha mindegyiken 62.5 kHz-es négyszögjel van) elvileg 0 és 189 közötti szint állítható elő, ami nem a teljes 8 bites tartomány. Itt talán problémát jelenthet az is, hogy a regiszterek írása nem pontosan egyszerre történik; ez már a 7 bites hangnál is eredményez némi minőségromlást.
Az Enterball hangminták lejátszását azonban talán már a 7 bites kimenet is javítaná, esetleg ditherelt hangmintákat is használva, ha a lassabb 7 bites kódot sikerül beépíteni a lejátszás lassulása nélkül.

Csak arra tudok gondolni, kifogytak a lábakból, ehhez plusz 4 láb kéne DAVE chipre, és akkor lehet, hogy már egy kategóriával nagyobb, és drágább chip kellett volna.

Ezen kívül természetesen a külső, ellenállásokkal megvalósított DAC is valamivel bonyolultabb lett volna, illetve ami talán fontosabb, a valódi 8 bites minőséghez jóval pontosabb (és így drágább) ellenállásokra lett volna szükség. Az EP-kbe épített ellenállások valójában már a 6 bites felbontásnál is észrevehetően pontatlanok lehetnek, legalábbis az én gépemen nem tűnik lineárisnak a kimenet.

Quote
Akkoriban bõven elégnek tûnhetett a 6 bit is, az AY vagy a SID is csak 4 bites.

A SID valójában nem 4 bites, mert bár csak 4 biten lehet hangerőt állítani, az előállítható hullámforma nem csak négyszögjel lehet. Valójában 12 bites D/A konvertert és 8 bites burkológörbe generátort használ (lásd például itt), igaz, ezeknek a kimenetét nem lehet közvetlenül programozni (pedig az hasznos funkció lett volna).

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: DAVE
« Reply #42 on: 2010.August.12. 15:48:59 »
ha a lassabb 7 bites kódot sikerül beépíteni a lejátszás lassulása nélkül.
Az eredetiben ott van a 8-ról 6 bitre konvertálás, és még egy plusz várakozó ciklus is, így ezek kihagyásával talán nem lesz sokkal lassabb.

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1448
  • Country: hu
Re: DAVE
« Reply #43 on: 2011.February.26. 22:26:28 »
Most, hogy volt idõm áttanulmányozni a kapcsolási rajzot, nagyon szomorú következtetéseket vontam le a Z80-DAVE összjátékkal kapcsolatban.

 Amikor a Dave perifériával kapcsolatos dolgot szándékozik csinálni, Z80-at lekapcsolja az adatbuszról (van hogy meg is állítja) és ezt a buszt használja a perifériákkal (azokhoz tartozó multiplexerekkel, tárolókkal) való kommunikációra.
 Gondolom Nick memória zsonglõrködésekor is hasonló "lekapcsolás" történik.
 Ezek a processzor idõ elcsenések nagyon le tudják lassítani a rendszert, már értem, hogy egy POKE 56,201 (Megszakítás letiltás) kiadása a BASIC program elején mennyivel meggyorsítja a futást.
 Kár hogy ezeket a lekérdezéseket, a DAVE nem egy saját buszon komunikálja le, mert akkor nem akasztaná meg bizonyos dolgok (pl billentyûzet/joystick lekérdezés) folyamán.
 Az sem szerencsés, hogy a Z80 a nyomtató vagy a NET hálózat felé közvetlenül küldi az adatokat. Simán beírhatná egy átmeneti tárba, azután mondjuk a DAVE átlapátolhatná, miközben a Z80 tudna mást csinálni.
 Igazából a hangképzés is mehetne ilyen elven, kicsit gyorsabb gépet kaphatnánk vele.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: DAVE
« Reply #44 on: 2011.February.26. 22:29:36 »
Most, hogy volt idõm áttanulmányozni a kapcsolási rajzot, nagyon szomorú következtetéseket vontam le a Z80-DAVE összjátékkal kapcsolatban.
Rosszul vontad le a következtetéseket!