(Ügye a Commodore "költséghatékony" konstrukciói - C16, Plus4 - is hangzásban még talán rosszabbak is, mint az Ep.)
Nem csak talán, hanem biztosan (igaz, az ezekre írt programok az EP-sek többségével ellentétben ki is használták a gép képességeit, ezért kevésbé lehetett feltűnő a különbség)
Ezt tudják:
- 2 csatorna, amiből az egyik csak négyszögjelet tud, a másik pedig vagy négyszögjelet vagy zajt (a zaj 8 bites generátort használ, azaz 255 bit után ismétlődik a "véletlenszerű" bitminta)
- 10 bites frekvencia, amely 110840.47 / (1023 - N) képlettel konvertálható Hz-re (tehát a legmélyebb előállítható hang kb. 100 Hz-es)
- 0 és 8 között (nem egészen lineárisan) csak globálisan állítható hangerő (nem lehet külön beállítani a két csatornára)
- "DAC" mód, amelyben a hangerő állításával közvetlenül lehet hangjelet létrehozni (némi trükközéssel 9-nél jóval több, akár kb. 30 szintet is elő lehet állítani, de nem lineárisan)
Azért a 48K-s Spectrumnál ez is lényegesen jobb. De amikor ezek a gépek megjelentek, addigra már C64-et is olcsóbban lehetett szerezni az eredeti árnál. Viszont több C16 és Plus/4 gépet "bővítettek" utólag SID chip beépítésével, amit az újabb, már 2000-es években írt demók és játékok gyakran használnak is, néha akár az eredeti hanggal együtt 5 csatornát elérve.