Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: CoProcessor (Read 76901 times)

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1453
  • Country: hu
CoProcessor
« on: 2011.February.21. 05:21:07 »
Pár helyen már láttam ezt a társprocesszoros témát, és most rászántam egy kis idõt, hogy elolvassam a cikket.
 Így kapcsolási rajz alapján nem tûnik nehéznek elõállítani. Az egyetlen nehézség (inkább drágaság) beszerezni a társprocesszort. Az AM9511 20E Ft, az Intel 8231A 10E körül mozog.

 Arra lennék kíváncsi, hogy a co-proci alkalmazásával milyen programok (vagy játékok) gyorsulnának fel és vajon mennyivel?

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2290
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: CoProcessor
« Reply #1 on: 2011.February.22. 14:07:33 »
nem gyorsulna fel vele semmi...
*** Speicherplatz zu klein

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14710
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: CoProcessor
« Reply #2 on: 2011.February.22. 14:48:25 »
nem gyorsulna fel vele semmi...
...amíg át nem írja valaki a programokat a használatára.

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1453
  • Country: hu
Re: CoProcessor
« Reply #3 on: 2011.February.22. 14:51:18 »
A 3D-s játékokban a gúla alakú ûrhajókat (Academy) koordináta-transzformációval forgatja 3D-ben a gép, aminél elég sok matematikai számítás szükséges.
A Z80 ráadásul nem tud szorozni, tehát - én úgy érzem - amennyiben exos hívással történik eme dolgok számítása, és sikerül az exost a bõvítõkártyának megfelelõen átírni, akkor talán tapasztalható lehet gyorsulás. Basic-ben tuti biztos.

Offline vizor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 238
  • Country: hu
Re: CoProcessor
« Reply #4 on: 2011.February.22. 16:43:22 »
A régi, 3D-t használó játékokban általában nem használnak eredeti szögfüggvényeket menet közben hanem elõre kiszámítják egy tömbbe, majd felszorozzák 256-al majd csonkítják a tizedest és innentõl máris nem lebegõpontos a dolog de mégis elég "pontos". Mondjuk 1 fokonként a szinuszt majd ugyanezt 90-el eltolva ott a koszinusz. Vagy a progi elején generálja vagy eleve eltárolják fájlba. Szerintem...  :) Régen PC-n így csináltam...

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2290
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: CoProcessor
« Reply #5 on: 2011.February.23. 10:13:50 »
régen sokat vágytam rá, hogy legyen ilyen kártyám
elképzeltem, hogy majd írok rá egy mandelbrot-halmaz rajzoló programot

Zozo, viszont a vinyó-kezelést jelentősen felgyorsítaná, ha át lenne írva a ide.rom, nem?
*** Speicherplatz zu klein

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14710
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: CoProcessor
« Reply #6 on: 2011.February.23. 13:06:35 »
Zozo, viszont a vinyó-kezelést jelentõsen felgyorsítaná, ha át lenne írva a ide.rom, nem?
Csak a nagyon-nagyon régi vinyók esetén, amik nem tudnak LBA-t. Úgy az utóbbi 15-16 évben gyártottak már mind tudják :-)

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1453
  • Country: hu
Re: CoProcessor
« Reply #7 on: 2012.January.22. 14:09:18 »
Wincseszter kezelésben miért lenne gyorsabb, ha társprocesszor lenne és az IDE.ROM át lenne írva?

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14710
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: CoProcessor
« Reply #8 on: 2012.January.22. 19:33:22 »
Wincseszter kezelésben miért lenne gyorsabb, ha társprocesszor lenne és az IDE.ROM át lenne írva?
Ez a régi nem LBA-s vinyók esetén lenne igaz, ahol a 32 bites szektorszámból csomót kell számoltatni a Z80-t, hogy megkapjuk a C/H/S értékeket. Bár nem túl valószínû, hogy mérhetõ lenne a különbség  :oops:

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1453
  • Country: hu
Re: CoProcessor
« Reply #9 on: 2012.January.24. 16:31:10 »
Miket szoktak implementálni egy CO-processzorba?

Amit sejtek:
(fixpontos és lebegõpontos mûveletek)
összeadás,kivonás, szorzás, osztás
négyzetre emelés, gyökvonás, szögfüggvények


Van még valami?

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: CoProcessor
« Reply #10 on: 2012.January.24. 21:44:58 »
Miket szoktak implementálni egy CO-processzorba?

Amit sejtek:
(fixpontos és lebegõpontos mûveletek)
összeadás,kivonás, szorzás, osztás
négyzetre emelés, gyökvonás, szögfüggvények

Van még valami?

logaritmus, x az y-odikra emeles, szogfuggvenyek ahogy irtad (altalaban inverz is), meg egy rakas "opcode" amivel az adatok menedzselhetoek (konvertalas, beepitett konstansok neha mint pl a pi, push/pop a stack-jeben, meg hasolok, neha exchange, miegymas).  Ezeket a muveleteket sok esetben lookup tablakbol csinalja (marmint foleg pl szogfuggveny) ami csak kis reszre van tarolva, kihasznalja a fuggveny folytonossagat, es ket pont kozott linearis (esetle komplexebb) kozelitest vegez a pontossag erdekeben stb.

Ezeknek a cuccoknak altalaban egy stack szervezesu 'regiszterkeszlete' van (ha jol remlik igy mux az x86-okhoz tervezett FPU-k is, az mar passz, hogy a 486-os ota a CPU-ra integralt FPU egy mai modern cpu-ban hogy megy: gyanitom ott is megy igy, mert az x86 elonye es atka is egyben ugye a "kotelezo" kompatibilitias.  Ha jol remlik az Am9511 16 es 32 bites fixpontos, es 32 bites float dolgokkal operal (ahogy az EP128 vga-ra topic-ban is irtam: a 9512 jobb, stb de csak 4 alapmuvelet, amug az IEEE formatumu 'szabvany' float kelezese jo am, pl ha C forditot akarsz a gepre, jo ha a float/double abrazolas/szamolas hw-bol megy es compatible pontossag stb teruleten az eloirtakkal).

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: CoProcessor
« Reply #11 on: 2012.January.24. 23:45:03 »
...amíg át nem írja valaki a programokat a használatára.

Btw, mi van ha pl IS-BASIC-et probalna valaki modositani, hogy sw rutinok helyett adott esetben vmi hw-t hasznaljon? Akkor barmely basic-ben irt cucc azonnal gyorsulhatna ettol, ha sok szamitast hasznal, modositas nelkul. Azt nem tudom, hogy Ep128 eseten szokas-e rom-ban tarolt lebegopontos rutinokat (ami pl a basic interpretere amugy) hasznalni sajat programbol ami mondjuk egy asm project, c64-en kovetnek el neha ilyen csunyasagot :)

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2290
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: CoProcessor
« Reply #12 on: 2013.December.09. 21:22:22 »
8087-es coproci nem jöhetne szóba?
az olcsóbban beszerezhető, kb. 2000-ért e-bay-ről
*** Speicherplatz zu klein

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14710
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: CoProcessor
« Reply #13 on: 2013.December.09. 22:08:48 »
Quote from: Povi
8087-es coproci nem jöhetne szóba?
Szerintem teljesen kizárt, annyira a 8086-tal van szimbiózisban.

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2290
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: CoProcessor
« Reply #14 on: 2014.August.06. 14:51:43 »
a kinából jövők hamisitványok lehetnek?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=am95&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xam9511&_nkw=am9511&_sacat=0

sokkal olcsóbbak, mint az USA-ból származók
*** Speicherplatz zu klein