Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon) (Read 68344 times)

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #60 on: 2009.November.09. 21:40:01 »
A ROM is megjeleníthető ?

Ha 1 MHz az órajel, akkor nem 62500 Hz-nek kellene lennie a legmagasabb frekvenciának ?
A Spectrum 128-on 1.7734475 MHz az órajel, és ott 110840.47 / N a hanggenerátorok frekvenciája; tehát az órajelet 16-al kell osztani (ezt az AY dokumentációja is írja), illetve pontosabban 8-al az emuláció órajeléhez.
Ezt egyébként azért kérdeztem, mert a különböző dokumentációkban 1 MHz-es órajelet és 125000/N frekvenciát is láttam több helyen, és feltételeztem, hogy ezek közül az egyik valószínűleg hibás.

Jó kérdés, szerintem nem, tuti akkor is a RAM-ot látja, de ez csak megérzés, ami érdekes még CPC-n, hogyha ROM van belapozva pl az 1-es lapra, és oda írsz, akkor a RAM konfignak megfelelő RAM területre fog írni.
Én eddig csak 100kHz-et olvastam a CPC doksikban, és ez stimmelhet is, mert ugyanolyan értékeket küldve EP freki regisztereire, és CPC-ére, EP-n magasabb hang jelenik meg, sőt a WEC Le Mans átírása közben tapasztaltam, hogy a CPC-s hang sokkal mélyebb, mint az SP128-é, érdekes, mert én a 125 kHz-t a speccyre olvastam :D

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #61 on: 2009.November.10. 11:44:55 »
Én eddig csak 100kHz-et olvastam a CPC doksikban, és ez stimmelhet is, mert ugyanolyan értékeket küldve EP freki regisztereire, és CPC-ére, EP-n magasabb hang jelenik meg, sőt a WEC Le Mans átírása közben tapasztaltam, hogy a CPC-s hang sokkal mélyebb, mint az SP128-é, érdekes, mert én a 125 kHz-t a speccyre olvastam :D

Ezek az értékek elvileg nem lehetnek jók, mert az AY-3-891x dokumentációja szerint:

  • "The frequency of each square wave generated by the three Tone Generators (one each for Channels A,B and C) is obtained in the PSG by first counting down the input clock by 16, then by further counting down the result by the programmed 12-bit Tone Period value."
  • "The frequency of the noise source is obtained in the PSG by first counting down the input clock by 16, then by further counting down the result by the programmed 5-bit Noise Period value."
  • "The frequency of the envelope is obtained in the PSG by first counting down the input clock by 256, then by further counting down the result of the programmed 16-bit Envelope Period value."

Az utóbbi kettő az emulátorban eddig lehet, hogy rossz volt (kétszeres sebesség) :oops:

Tehát a pontos frekvenciáknak az egyes gépeken ezeknek kellene lennie:

  • Spectrum 128: 110840.47 / N (AY órajel = 1773447.5 Hz)
  • CPC: 62500 / N (AY órajel = 1000000 Hz)
  • EP ((BFh) & 2 = 0): 125000 / (N + 1)
  • EP ((BFh) & 2 = 2): 83333.3 / (N + 1)

De a legjobb az lenne, ha valaki, akinek van igazi Spectrum 128 és/vagy CPC, kipróbálná, és elküldené a hangkimenetről készült felvételt. Érdemes lenne még ellenőrizni a burkológörbe sebességét, illetve a zaj frekvenciáját és a "véletlenszerű" sorozatot is.

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #62 on: 2009.November.10. 15:50:17 »
Igazad lesz, EP ((BFh) & 2 = 2): 83333.3 / (N + 1) még mindig magasabb egy kicsit, mint a CPC hangja.
Emulátorok nem jók ? :)
WINCPC
Spectaculator

Online Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #63 on: 2009.November.21. 14:48:20 »
A telhetetlen felhasználóknak mindig újabb extra igényeik vannak  :oops:
Ezt a sokszínû ULAplus-t bele lehetne tenni? Ha jól nézem kb ugyanaz a 256 szín van mint az EP-n, csak a bitsorrend más.

Online Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #64 on: 2010.January.11. 12:32:00 »
A ZX emulációs részbe egy TR-DOS-os masinát nehéz lenne beletenni? A Pentagon az végülis egy 128-as Spectrum klón, módosított ROM-mal, plusz a lemezvezérlõ az alaplapon. A vezérlõ pedig WD1793-ra (orosz klónjára) épül, ami szoftverileg kompatibilis a WD1772-vel, így a meglévõ WD emulációs rész felhasználható (ahogy majd a TVC-hez is :-) ).
Itt van némi infó a vezérlõ mûködésérõl, ha jól értem a lényeg az, hogy amikor egy bizonyos ROM területrõl olvas utasítást a Z80, akkor letiltódik az eredeti Spectrum ROM, helyette a lemezvezérlõ ROM-ja fog látszódni, és csak ekkor érhetõek el a WD portjai. Ha az utasítás végrehajtás kilép a ROM területrõl, akkor az eredeti ROM lapozódik vissza, és letiltódnak a portok.

Online Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #65 on: 2010.April.27. 22:51:24 »
Paperboy-t nem sikerül elindítanom, kipróbáltam a WOS-on lévõ összes verziót. Emulátor bug, vagy valami igen extra védelem van benne?

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #66 on: 2010.April.27. 23:15:52 »
Paperboy-t nem sikerül elindítanom, kipróbáltam a WOS-on lévõ összes verziót. Emulátor bug, vagy valami igen extra védelem van benne?

Nekem ez a verzió: ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/games/p/Paperboy.tzx.zip (az eredeti kiadás TZX formátumban) innen (az első file) elindult az ep128emu 2.0.8.1 Spectrum emuláció módjában. A képernyő felső részén a keretre rajzolt "rasztercsíkok" csak 48K-s konfigurációval jelennek meg helyesen, de ez szerintem valószínűleg nem emulátor bug.

Offline nyuzga

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2280
  • Country: hu
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #67 on: 2010.April.28. 16:24:18 »
Paperboy-t nem sikerül elindítanom, kipróbáltam a WOS-on lévõ összes verziót. Emulátor bug, vagy valami igen extra védelem van benne?


Itt egy .Z80. Ennek aztán futnia kell. :)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #68 on: 2010.April.28. 16:45:52 »
Működnie kell a TZX-nek is (kipróbáltam). Ha mégsem, akkor lehet, hogy valamilyen régi emulátor verziót használsz (nem az ep128emu 2.0.8.1 "zx128emu" módját), vagy nem megfelelően próbálod betölteni. A TZX-et Alt+T-vel kell megnyitni (illetve TAP-ot is lehet így), majd Alt+P-vel indítani a lejátszást, és nem a magnós betöltésnél "FileIO" konfigurációkkal automatikusan megjelenő "Open file" ablakban - azt csak TAP formátummal lehet használni, és nem hardver, hanem a ROM rutinok szintjén működik (természetesen csak olyan programokkal, amelyek a ROM rutinokat használják).

UI.: nekem elindult a PAPERBOY.TAP is (eredeti kiadás), a "FileIO" módszerrel, és hardver szintű magnó emulációval is; az utóbbinál figyelni kell arra, hogy amikor a betöltés 4:55 körül megáll, a Space billentyűt le kell nyomni, különben a "kazetta" végéről egy rövid file nem töltődik be.
« Last Edit: 2010.April.28. 17:00:10 by IstvanV »

Online Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #69 on: 2010.December.08. 21:34:59 »
A zx128emu-ban hogyan számoljuk a fizikai címet a debuggerben? Ha pl egy konkrét nem belapozott memórialapra szeretnék betölteni.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #70 on: 2010.December.08. 22:36:57 »
A zx128emu-ban hogyan számoljuk a fizikai címet a debuggerben? Ha pl egy konkrét nem belapozott memórialapra szeretnék betölteni.

A RAM mindig a 0. szegmenstől (000000h) kezdődik, a méretétől függetlenül, a ROM pedig a 80h és (csak Spectrum 128-nál, ahol a mérete 32K) 81h szegmensen van. Tehát az egyes gépek memóriakiosztása:
Spectrum 16:
  RAM: 000000h-003FFFh
  ROM: 200000h-203FFFh
Spectrum 48:
  RAM: 000000h-00BFFFh
  ROM: 200000h-203FFFh
Spectrum 128:
  RAM: 000000h-01FFFFh
  ROM: 200000h-207FFFh
Spectrum 128-nál az 1. lap szegmens az 5. (014000h-017FFFh), a 2. lap pedig a 2. szegmens (008000h-00BFFFh). A video memória vagy az 5., vagy pedig - lapozhatóan - a 7. szegmensen (01C000h-01FFFFh) van. A páratlan számú RAM szegmensek lassúak, azok is, amelyek nem használhatók video memóriának.

Online Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #71 on: 2010.December.08. 22:56:36 »
Köszi! Specball 128 készülõben :-)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #72 on: 2010.December.30. 18:49:56 »
CPC464emuba be lehet tölteni az ep128.hu-n lévõ CPC játékokat (amik a szoftveres emuhoz vannak egyébként)? Már jó régen használtam a CPC emut, nem emlékszem, mirõl, hogyan kell betölteni.  :oops: Meg ott nincs epfileio.rom. Mindenáron valami floppyról akar tölteni.
Végignéztem a topikot, de nem találtam errõl információt, a wikin is csak annyi van, hogy RUN""...
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #73 on: 2010.December.30. 19:25:10 »
CPC464emuba be lehet tölteni az ep128.hu-n lévõ CPC játékokat (amik a szoftveres emuhoz vannak egyébként)? Már jó régen használtam a CPC emut, nem emlékszem, mirõl, hogyan kell betölteni.  :oops: Meg ott nincs epfileio.rom. Mindenáron valami floppyról akar tölteni.

Az ep128.hu-n található CPC-s játékcsomaggal nem érdemes próbálkozni, mert nem image formátumban vannak a játékok, és az ep128emu CPC emulátor része nem ismer az epfileio.rom-hoz hasonló funkciót. Tehát magnó vagy floppy image kell hozzá, amit például itt lehet megtalálni (a játék nevét vagy abban található szavakat a "RECHERCHE RAPIDE"-nél beírva, majd a "GO"-ra kattintva, a megjelenő találatok (ha vannak) közül a megfelelő játékot kiválasztani, és a "Fichiers"-nél vannak a letölthető file-ok).

Magnós játékot mindig így kell betölteni (természetesen az image file megnyitása után):
RUN"
A megjelenő üzenetre le kell nyomni az Enter billentyűt (illetve más billentyű is megfelel), majd Alt+P-vel elindítani a lejátszást.
Lemezes konfigurációnál (ami a 2.0.9 verzióban alapértelmezett) előbb még szükség van a |TAPE parancsra is, hogy a magnó legyen az alapértelmezett eszköz (a | karaktert a Shift+@ használatával lehet beírni, a @ pedig az 1 mellett balra található billentyűnek felel meg a PC billentyűzeten). "AMSDOS" nélküli konfiguráció betöltése (Alt+Q) is megoldás lehet; ritkán előfordulhatnak olyan játékok, amelyek csak 64K-s, magnós gépen működnek, ilyen az eredeti Sorcery is.

A floppyról (2.0.9 verzió kell hozzá) kevésbé egységes a betöltés, mindenesetre itt is először meg kell nyitni (Alt+D) az image file-t (lehetőleg A:-nak). A lemez tartalma kiíratható a |DIR paranccsal, az esetleges korábbi |TAPE hatása visszaállítható a |DISC segítségével, meghajtót választani pedig az |A és |B parancsokkal lehet. Ha működik a |DIR parancs (nem mindig van így, a másolásvédelmek és egyéb trükkök miatt), akkor többnyire a ".BAS" kiterjesztésű file-t kell betölteni, ha van ilyen (pl. RUN"DISC.BAS), vagy ha csak egy file jelenik meg, akkor azt. Néhány játékot a |CPM parancs indítja el. A CPC-Power-on egyébként általában leírják, hogy az adott játékot milyen paranccsal lehet betölteni, így a legegyszerűbb azt követni :)

UI.: magnós betöltésnél a RUN" beírása egyszerűsíthető a Ctrl+Enter lenyomásával (itt az "Enter" a CPC numerikus billentyűzetén található Enter billentyű, aminek az emulátoron a jobb Shift felel meg, tehát az emulátoron használandó billentyűkombináció valójában Ctrl+jobb Shift).

UI.2: CPC-n figyelni kell arra, hogy a régebben beírt parancsokra nem lehet egyszerűen visszamenni a kurzorral, majd a parancsot újra kiadni a Return lenyomásával. A CPC BASIC - meglehetősen kezdetleges - szerkesztője/parancsértelmezője ugyanis "elfelejti" a korábban beírt karaktereket, annak ellenére, hogy azok a képernyőn láthatók. Ilyenkor a karaktereket a Copy (ep128emu-n Insert) billentyűvel "másolni" kell a képernyőről a parancs ismétléséhez.
« Last Edit: 2010.December.30. 20:00:15 by IstvanV »

Offline nyuzga

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2280
  • Country: hu
Re: zx128emu (Spectrum emulátor ep128emu alapokon)
« Reply #74 on: 2010.December.30. 23:08:52 »
Köszi! Ezt azt hiszem, feltolom a wikire is.

Az EP128 CPC emulátorába, ez a fájl a load snapsot-tal a menüből, simán betölthető.

[ Guests cannot view attachments ]