Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: ep128emu2 RPi build (Read 30551 times)

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
ep128emu2 RPi build
« on: 2018.November.06. 00:41:09 »
Egy ismerősöm arcade kabinetet akar építeni magának, és miután leszóltam a TFT verziót, elkezdte érdekelni a CRT ...

Ő is RPi -vel nyomul, és kiderült hogy az RPi -n van composite video out, és támogatja a 5xxi -t, 480i -t, meg ilyesmiket,
vagyis ilyen régi CRT TV -ket, composite video bemeneteket meghajtani tökéletes,

és erőlködnek rajta, hogy minnél korrektebb progresszív működésre is rábírják.


Szóval ezeken tipródunk itt, és közben eszembe jutott egy kérdés az ep128emu2 -vel is ...


Ha egy eszköz, amin fut az ep128emu2, az támogatna valami ilyesmit mint 240p vagy 312p, vagy mittudoménmit is kéne támogasson
(nem feltétlenül az RPi, csak elvileg),
akkor lehetne az ep128emu2 -t úgy futtatni rajta, hogy a pixelek 1:1 arányban legyenek kirajzolva ?

Tehát arra gondolnék, hogy ami az emulátorban az EP -nek 1 scanline, azt valóban 1 scanline -al rajzolja ki a monitor ?
Tehát ha mondjuk 240p -t támogatna valamelyik hardver amin fut az ep128emu2,
akkor azt tekintenénk annak a függőleges területnek, amit annó a TV meg tudott jeleníteni,
az itt az emulátorban mondjuk beállítható lenne, hogy a 312 sor melyik 240 sorát jelenítse meg,

de fontos lenne (nyilván), hogy az igazi (mondjuk 240p, PC monitor) szinkronjához legyen szinkronizálva az EP,
és mind vízszintesen, mind függőlegesen 1:1 legyen a pixelek aránya.

Így akkor el lehetne -e érni, hogy ami az emulátorban egy scanline, azt ténylegesen a monitor (TV) 1 scanline -al rajzolja ki ?
(Feltételezzünk mondjuk egy TV -t monitornak, ami ugye 15 KHz képes.)

Tudnánk kapni így "ugyanolyan, hardver scanline -os" képet egy TV -n az emuból,
mintha igazi vas EP lenne ugyanarra a TV -re kötve ?
(Azzal a különbséggel persze, hogy a szinkron az kötött maradna,
ha 240p, akkor mondjuk 240p, és szoftver vágná be a képet 240p -re.)

Ha igen, milyen nehéz lenne ezt beépíteni az emulátorba ?

« Last Edit: 2018.November.06. 00:44:46 by Z80System »
Z80 System

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #1 on: 2018.November.06. 13:10:30 »
komolyan kezdek aggódni érted :)
amúgy szerintem neked a 8 vagy 16k monitor lesz a megoldás. ott már nem fogod nagyítóval se látni hogy 1 pixel az juj hajaj juj juj 1.01 pixelen jelent meg :)

:D
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #2 on: 2018.November.06. 17:46:48 »
A 288 soros (interlace nélkül) látható függőleges felbontást a forráskód több helyen "bedrótozva" tartalmazza, így nehezen módosítható. :oops: De megoldható olyan módosított verzió, ami levágja valamilyen kisebb fix méretre, például 240 sorosra.

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #3 on: 2018.November.06. 19:54:27 »
Quote
De megoldható olyan módosított verzió, ami levágja valamilyen kisebb fix méretre, például 240 sorosra.


Na közben én néztem ezt az RPi -n, és ezen az új RPi -n (3B+) állítolag már megoldottak a 240p -t
(nem tudom a pontos sorszámokat most, de mind a pal mind a ntsc felbontású progressziv képet),

és az RPi azt tudja tolni a komponens video kimenetén (ami korábban csak az interlace -eket tudta),

ill. már csináltak hozza 15 KHz RGB scart kimenet kártyát (van az RPi -nek mindenféle precíz kép kimenete),
amivel állítólag tükör kép van (mert ugye a kompozit attól még kompozit minőség marad, hogy progresszív és nem zizeg).

Szóval maga az RPi ezt teljesen tudná, rá lehet kötni a 15 KHz SCART bemenetekre is, progresszívben.


Ha egy utolsó poszt processzing lépésben lenne a végső crop, az úgy teljesen jó volna, persze.
Nem is gondoltam, hogy belülre kéne tenni ...
csak az kéne, hogy valami shortcut key -jel mozgatni lehessen a window -t (amit látunk a teljes EP képből),
és ennek a window -nak a méretét be léhessen állítani a settingsben,
és a kimenetet pedig raw pixelekre lehessen állítani, semmi filter semmilyen irányban, 1:1 pixelek ... nem ?


És akkor a TV -n elvben ugyanazt kéne lássam, mintha az EP generálná a cuccot ... nem ?
És csak a TV "filtere" lenne a nyers pixeleken (video jelen) ...
« Last Edit: 2018.November.06. 20:02:23 by Z80System »
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #4 on: 2018.November.06. 20:00:55 »
Magára az RPi -re egyébként vannak kész image -ek, amiket csak rá kell másolni egy kártyára,
és a "világ minden emulátora" rajta van, tényleg rengeteg, én néztem,
az összes konzol, csomo arcade, 8 bites gépek, Amiga, minden ...


Az ep128emu2 -t egyébként mennyire lehet leforditani mondjuk Raspbian alá ?
A Raspbian az egy Linux disztró, a "hivatalos" RPi OS.

Maga az RPi ugye ARM, és a GPU -ja HW -ból OpenGL ES 2 -t tol ...


Nagyobb művészet lehet ?
(Én annó nekimentem desktop Linux -on hogy biztos pikpakk lefordítom,
hát tévedtem ... :))
« Last Edit: 2018.November.06. 20:04:11 by Z80System »
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #5 on: 2018.November.18. 12:26:51 »
Na kozben ugy tunik sikerult az RPi -n bekapcsolni teljes OpenGL 2.1 -et ...

Mi az ep128emu2 OpenGL igenye vajon ? Hasznal modern OpenGL -t, vagy eleg neki a 2.1 is ?
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #6 on: 2018.November.18. 12:43:36 »
Sot szoftverbol emulalva ugy nezem van OpenGL 3.0 is ... csak hat az teljes kepernyon 10 FPS kb. 3 fogaskerekkel, "semmi" pixel shader -rel ...

De vegulis nekem epphogy az kene ugye, hogy ne legyen semmi effekt a kepen, es csak 240p -be menjen siman ...

Szoval ez valszeg siman mehetne ...

Lehet meg kene probaljak egy ilyen RPi ep128emu2 build szalat is parhuzamosan futtatni a tobbi vackommal ...

Z80 System

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #7 on: 2018.November.18. 14:45:18 »
Mi az ep128emu2 OpenGL igenye vajon ? Hasznal modern OpenGL -t, vagy eleg neki a 2.1 is ?

Elvileg elég a 2.1.

320x240 felbontásúra módosított gldisp.cpp:
[ Guests cannot view attachments ]

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #8 on: 2018.November.18. 15:02:11 »
Oh, tankju, de meg az odebb lesz mire szukseg lesz ra ... :)

Eloszor megprobalom leforditani egy sima Ubuntu -n megint,
mert korabban meg azon sem sikerult ... :oops:

Es ha azon mar lefordult, akkor majd johet a Raspbian build ...


De Intel assembly optimalizacio nincs akkor az ep128emu kodban ?
(Mittomen CPU emulacional, vagy valami ...)


Mert ha van benne (nem opcionalis) Intel assembly,
akkor eselyem se lenne leforditani ARM -re ... :)

Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #9 on: 2018.November.18. 16:20:35 »
Na eddig annyit sikerult elérnem vmware/ubuntu parossal,
hogy lefusson az elore leforditott binaris ... :)

Megy rendesen, OpenGL effektekkel is,

de az F9 -cel mikor fullscreen -ben kéne lennie,
akkor csak eltünteti a rendszer menüket,

de nem méretezi az ep128emu2 ablakát teljes képernyősre,

hanem hagyja akkorán mint amekkora volt,
és továbbra is látszik a többi ablak a desktop -on
(kivéve rendszer menük, rendszer bar -ok) ...

Ez valami ismert bug linux -on, vagy mi ?
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #10 on: 2018.November.18. 17:45:27 »
Mielőtt még tele blogolnám az ep12emu topikot, nyitottam egy sajátot az RPi build -nek ...
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #11 on: 2018.November.18. 17:52:59 »
Hopp ... hát ez váratlanul egyszercsak lefordult ... :)

De legalábbis úgy tűnik ... :)

Pedig csak a kötelező csomagokat tettem fel, és csak az FLTK -t fordítottam forrásból.
(Mert ha nem forrásból telepítettem az FLTK -t,
akkor miután már YES -t mondott az FLTK -ra a scons script az elején,
azután egy tömören informatív "NO" sorral leáll ... :))

Eléggé más lett a menü fontja, viszont a fullscreen hiba megmaradt ... :(

Na akkor most átmegyek egy RPi -s topikba, megpróbálom akkor lefordítani arra is ...
(Hátha vak tik is talál szeget ...)
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #12 on: 2018.November.18. 20:03:19 »

Na jól van, ez is simán ment a normál desktop Ubuntu build után. (IstvanV a király!)

(Csak itt még össze kellett hekkelni a curl -t is, mert addig nem voltak ROM -ok ...)


Viszont nem éppen rózsás a helyzet ...


Hardveres OpenGL támogatás mellett
(ha a Raspbian -ban bekapcsolom hogy hardver desktop GL legyen az OS alatt, ne a GLES),

akkor ugyan a CPU terheltség nem lesz nagy nagyobb ablakokban sem,
de maga a képfrissítés sebessége és a reszponzivitás leesik ha bármi nagyobb grafikai minőséget állítok be 0 -nál
(még a dublabuffer is lassít ... :)),

ha pedig nem kapcsolom be a hardver GL -t a Raspbian alá, akkor még 0 -ás grafikai minőség mellett is jelentős a CPU terhelés,
legkisebb ablakméretben 45%, közepesen 75%, nagyon 85%.

Az emu közben végig azt mutatja hogy 100% -on fut.


A hangot egyből kikapcsoltam, azzal most nem akartam vacakolni,

viszont valamiért a billentyűzet sem működik jól,
valamiért szinte csak az alfanumerikus billentyűkkel lehet gépelni,
a jelekkel nem ... még nem jöttem rá miért ...
(ha kézzel beállítom, akkor működik a többi billentyű is).

Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #13 on: 2018.November.18. 20:08:31 »
Ja, és persze ha a HW gyorsítás nélküli módon futtatom,
akkor működik az F9 fullscreen, de az 1280 -as felbontásomon az jelenleg használhatatlanul lassú
(még 0 -ás grafikai minőségnél is),

ha pedig alárakom a hardver gyorsítást, akkor itt sem veszi észre az alkalmazás ablak mérete hogy "kiváltották fullscreenbe",
marad azon ami utoljára volt beállítva a menüből. (Ilyenkor az ablak kerettel való átméretezésre sem reagál a renderelt kép.)

Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: ep128emu2 RPi build
« Reply #14 on: 2018.November.18. 20:15:22 »
Persze mindez nem akadályozná meg azt, mait én akarok:

Nekem a legkisebb ablakméret is elég,
és ugye azt akarom rendes 15 KHz -es display -en jeleníteni meg ...

Persze a keretekkel még majd meggyűlne a bajom,
de valószínűleg ha beleteszem a fullscreenbe váltást mindjárt az elején,
inicializálás környékén, akkor jó lesz ...

(Hiszen a menü 3 fázisú ablakméret változtatását elfogadja HW GL módban is,
valamint nekem igazából mégcsak be se kell kapcsoljam a HW módot,
mert 240p -ben elmegy CPU -val is 45 % -al ...)


Ki tudja egyébként használni a magokat az emu elvben ?
(Ki kéne tudja, ha az RPi -n a CPU mérőke nem teljesen sz**,
és azt jelzi, hogy kihasználja 85% -ra nagy ablak méretnél ...)

Z80 System