Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Enterprise hálózat (Read 3011 times)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Enterprise hálózat
« on: 2012.October.18. 14:08:23 »
Ha már így szóba került a hálózat...
Elvileg a Tippek és Trükkökben leírták, hogyan működik. Csak egy szépség hibája volt a dolognak, hogy a lerajzolt bekötés az a SERIAL-hoz való, nem a NET-hez! A Centrumban kapható kábel is ezt a bekötést használja.
Vagy két hétig szenvedtünk vele, mire rájöttünk mi a baj. A helyes bekötés itt látható Slashnet kolléga rajzán.
Három szál drót kell, az megy végig minden gépen, Adat, Állapot, és Föld.

Minden gépnek egyedi száma kell, hogy legyen, ez a 18-as EXOS változóban állítható be. Ez 1-32 lehet. A 0-ás cím az általános, mindenkinek szóló adásra van fenntartva.
Ezt a számot használjuk aztán a NET eszköznél eszközszámnak.
Pl: OPEN #1:"NET12:" esetén az 1-es csatornán a 12-es géppel lehet kommunikálni. (NET csatornák kétirányúűak)

Lemezes gépről program átküldése:
1-es gépen:
:COPY GAME.BAS NET2:
2-es gépen:
LOAD "NET1:"

Elvileg az is lehetséges, hogy egyszerre több gépnek menjen az adás, az előbbi példa:
1-es gépen:
:COPY GAME.BAS NET0:
Többi gépen:
LOAD "NET0:"

Van szoftver megszakítás is a hálózathoz, ez a NET IRQ. Lehet több csatorna is megnyitva különböző gépekhez, ha valamelyiken adat érkezik, akkor az hálózati megszakítást generál, és a CHAN NET és MACH NET változókból ki lehet olvasni, melyik csatornán, és hanyas számú géptől érkezett adás.
Pl. lehetne olyan szerver programot írni, ami fut mondjuk egy vinyós gépen, a kliens gépek programja elküldi melyik fájlt szeretnék, a szerver meg küldi a fájlt. Valószínűleg ezt az egészet valami ilyesmire találták ki, hogy az irodában, vagy iskolában van egy csúcskonfig, ami kiszolgálja az egyszerű felhasználói gépeket.

Quote
Azt a hálózatban működő Reversi játékot kb. hogyan csináltad, Zozo? Két személy tudja egymás ellen játszani? Gondolom, nem ugyanazt a programot kell akkor mindkét gépbe betölteni, hanem az egyikbe olyat, ami küldi az adatot akkor, amikor a másik várja.


Nem Reversi, Awari :-) A két gép játszik egymással, a program ugyanaz, csak a hálózati számot kell átírni.
Sikerült is megtalálni a kazettát :-) már csak a drótot kell előásni, vagy forrasztani egyet.



Quote
Könnyű csinálni ketten játszható, karakteres képernyőn futó pac-man játékot basicben, lehet versenyezni, ki tud több tablettát összeszedni adott idő alatt. Nem tudom, ezt mennyire lehet bonyolult megcsinálni, hogy hálózatban játszhasson egymással két ember. Azt hiszem, régebben beszélgettünk itt erről.
Elvileg lehetne ilyet csinálni, bár túl pörgős játékhoz nem biztos, hogy megfelelő lenne. Inkább kártya, dominó vagy ilyesmi, esetleg olyan stratégiai mint pl a Rebel Star.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise hálózat
« Reply #1 on: 2012.October.18. 14:26:40 »
Esetleg ki lehet próbálni a hálózatot emulátoron valahogy úgy, hogy két emulátort futtatunk egyszerre? Bár gondolom, ehhez azért jelentősen módosítani kéne az emulátor idevágó részét is.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise hálózat
« Reply #2 on: 2012.October.18. 15:35:51 »
Quote
Esetleg ki lehet próbálni a hálózatot emulátoron valahogy úgy, hogy két emulátort futtatunk egyszerre?
Ilyen funkció nincs az emulátorban :-(
Még izgalmasabb lenne, ha neten keresztül tudna EP netet emulálni :-)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise hálózat
« Reply #3 on: 2012.October.18. 17:38:54 »
Egyik emulátorból kimentjük a fájlt a PC winchesterére, és ezt a fájlt a másik emulátorral betöltjük. A hálózat is majdnem ugyanez lenne, csak nem a winchesterre mentene. Vagy akár a winchesterre is egy átmeneti mappába, és onnan töltené be a másik emu. Talán csak meg kéne adni egy külön mappát a NET: és SERIAL: eszköznek? Annyit kéne beépíteni még az emulátorba, hogy az innen töltött fájlokat rögtön törölné töltés után az átmeneti mappából, a másik emulátor pedig érzékelné, ha törlődik a fájl és akkor "szabadulna fel" a művelet alól.
De lehet, hogy túl egyszerűnek képzelem.

De ettől függetlenül is talán létre lehet hozni megosztott mappákat pl. FTP-n, és azt kéne beállítani a set working directory-nál.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 156
Re: Enterprise hálózat
« Reply #4 on: 2012.October.19. 14:39:24 »
Üdv,

Spectrumon ez a 7 játék támogatja a hálózaton keresztüli többgépes játékot:

4 on a Row    2005    táblás játék
Admiral         1998     táblás játék
Delta Wing    1984     repülőgép szimuláció
Hunter-Killer  1983     tengeralattjáró szimuláció
Overlords    1985      háborús stratégiai
TT Racer    1986    motorverseny
U-Boat Hunt   1983    tengeralattjáró szimuláció

Ebből a motorversenyt kipróbáltuk, amelyen max. 8 gépen lehet egyszerre játszani egymás ellen és a sebessége tökéletesen elfogadható (bár ezt csak 2 gépen tudtuk tesztelni, de kétlem, hogy lassulna 8 esetén).


Az Enterprise hálózat sebességéről milyen informácók vannak?

Pgyuri

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise hálózat
« Reply #5 on: 2012.October.19. 19:40:44 »
Quote
Az Enterprise hálózat sebességéről milyen informácók vannak?
9600 baud lehetséges, ez nem gond, inkább az, hogy szoftveresen (azaz Z80-al) működik, tehát EXOS esetén engedélyezni kell az EXOS megszakítási rendszerét. Ez ugye kizárja akciódúsabb játék estét. Ilyen esetre a hálózati kódot a saját megszakítási rutinba kéne beilleszteni.

Spectrum hálózat hogyan működik? Ez ugye az IF1-ben van?

Offline marczellm

  • Newbie
  • Posts: 16
Re: Enterprise hálózat
« Reply #6 on: 2013.June.24. 09:52:15 »
Arról van infó, hogy milyen protokollal kommunikálnak az EP-k? Mert akkor lehetne egy PC-s progit írni, ami kifelé úgy csinál, mintha EP lenne. Ehhez kellene tudni a hálózati üzenetek/csomagok felépítését stb.

Másik kérdés, hogy hardveresen ez hogy nézne ki; a PC-n a soros port enné meg ezt vagy melyik?

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise hálózat
« Reply #7 on: 2013.June.24. 10:15:53 »
Quote from: marczellm
Arról van infó, hogy milyen protokollal kommunikálnak az EP-k?
Részletesen le van írva az EXOS könyvben.